Forretningen skal styre IT, ikke omvendt
IFS har 1000 mand ansat til at arbejde med forskning og udvikling. Højteknologi som AI, IoT og cloud står på menuen, og mulighederne er store. Men de skal ikke diktere selskabets retning, forklarer R&D-chef Thomas Säld.
Selv for en softwarevirksomhed af den globale slags, er den teknologiske udvikling noget, man om ikke passer på, så i hvert fald er opmærksom på at dosere rigtigt. De mange muligheder skal implementeres, så det giver mening for forretningen.
Læs også: Kun fem procent af virksomheder udnytter de teknologiske muligheder
Det fortæller senior vice president for research and development i IFS, Thomas Säld, som SCM.dk mødte på selskabets store konference i Atlanta i starten af denne måned. Den rutinerede svensker, hvis karriere i IFS strækker sig tilbage til 1993, er øverste chef for koncernens 1000 mand store forsknings- og udviklingsdivision, der også tæller ’afstikkeren’ IFS Labs.
R&D-arbejdet, der beskæftiger omkring hver fjerde ansatte i selskabet, er et centralt element for forretningen, understregede Thomas Säld, og det giver udfordringer, som man efter bedste evne søger at være på forkant med.
”Fremskridtene går rigtig stærkt i disse år, specielt i vores branche og dem, vi er i kontakt med, ikke mindst lager- og logistikindustrien. Grænserne mellem forretning, teknologi og IT bliver visket ud, og det gør, at man som virksomhed skal være opmærksom på, hvordan man tager de her ting til sig”, sagde han og fortsatte:
”Der skal være en klar og konkret business case bag, når man vil inddrage en teknologisk løsning; det skal ikke bare være for teknologi for teknologiens skyld. Hensynet til forretningen skal styre éns IT-strategi, ikke omvendt”.
Dygtige, loyale folk i Sri Lanka
Sri Lanka spiller en nøglerolle for IFS’ udviklingsarbejde. Over halvdelen af de 1000 R&D-ansatte er placeret i den asiatiske østat tæt ved Indiens sydspids. Yderligere 200 er ’hjemme’ i Sverige, mens de øvrige er spredt i otte andre lande verden over.
Hovedfokusset på Sri Lanka har været et ”godt valg” for IFS, pointerede Thomas Säld.
”Vi har været tilstede i landet siden 1997, hvor vi i dag er den tredjestørste IT-virksomhed, og det har fungeret glimrende. Det er ikke kun de lavere omkostninger, der gør sig gældende, vi har også været i stand til at finde de rigtige folk, en stor og veluddannet talentmasse, som gerne vil arbejde for os, og ikke mindst nogle meget loyale ansatte, hvilket alt sammen er med til at give en bedre udvikling”, forklarede han.
Kunstig intelligens kan forudse en efterspørgsel ganske præcist ud fra en masse parametre, hvilket reducerer en lang række omkostninger
Thomas Säld om samarbejde med Spritbolaget i Sverige
Noget af det, der fylder på paletten for de mange udviklere, er områder som kunstig intelligens (AI), Internet of Things (IoT) og cloud. Det er ifølge Thomas Säld teknologier med stort potentiale, ikke mindst i forhold til IFS’ generelle strategi om servitization; altså at man ikke længere sælger et produkt, men i stedet ejer sine løsninger og sælger den service, de leverer.
AI hjælper med spiritusindkøb
Her hænger teknologierne sammen, påpegede Säld, og fremhævede et aktuelt partnerskab med det statslige svenske vin- og spiritusmonopol Spritbolaget som et godt eksempel.
”Vi samarbejder med dem omkring lancering og håndtering af nye produkter. Tidligere manglede de i høj grad præcise prognoser for salg, men her kan kunstig intelligens forudse en efterspørgsel ganske præcist ud fra en masse parametre. Det fører til bedre indkøb, både når det kommer til mængder, geografisk distribution, timing osv., hvilket igen reducerer en lang række omkostninger”, sagde han.
Læs også: Forbindelse til det næste
Fremadrettet pegede Thomas Säld på betalingsløsninger og sporing af komponenter i eksempelvis flyindustrien, begge med blockchain som fundament, som områder, man vil dedikere ressourcer til.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: IFS World Conference