Kun fem procent af virksomheder udnytter de teknologiske muligheder

Ny teknologi udvikler sig så hurtigt, at flere virksomheder har svært ved at følge med. Det er på bekostning af både innovationen og konkurrencedygtighed.

Hvis virksomheder ikke har tilstrækkelig med ressourcer til at imødekomme de nye digitale processer, kan de i sidste ende miste kunder på det..

13.03.2018

SCM.dk

Virksomhederne halter bagud med digitaliseringen. Det fremgår af en undersøgelse bestilt af den tyske logistikgigant DHL. Den viser at nye teknologiske løsninger udvikler sig i et sådant tempo, at virksomhederne har meget svært ved at holde trit. Hele 95 procent af de adspurgte har ikke kapaciteterne til at nå det fulde potentiale, som teknologien tilbyder dem.

Læs også: Syv forbrugerteknologitrends, der kan påvirke lastbilbranchen 

Næste generations robotter, big data analyser og sensorer er nogle af de muligheder, som teknologien stiller til rådighed for virksomheder, der ønsker at optimere deres supply chain-strategi, og dermed få den overordnede drift til at glide glattere. Alligevel er det kun fem procent, der formår at udnytte det.

Rapporten afdækker adskillige aspekter ved digitaliseringen af transportbranchen. Illustration: DHL.

”Der er ingen tvivl om, at digitaliseringen har en utrolig indflydelse på forsyningskæder i hele verden. Og den er kommet for at blive. Virksomhederne står over for mange muligheder i og med, at nye produkter kommer på markedet og vinder accept i branchen, ” siger Lisa Harrington. Hun er chef for The Iharrington Group, der står bag rapporten, som er bestilt af DHL.

Når virksomhederne ikke har ressourcer til at imødekomme de nyeste digitale processer, går det udover deres konkurrenceevne. Og i sidste ende kan det føre til et fravalg hos forbrugeren.

”En strategi for digitaliseringen af forsyningskæder er i dag afgørende for at kunne vurdere det nye teknologiske landskab og kortlægge vejen til at udvinde fordelene før konkurrenterne,” forklarer Lisa Harrington.

Et vendepunkt for supply chain-branchen
I DHL er man selv gået i gang med en digital revolution, der fokuserer på at investere i innovative løsninger. Software robotter i stedet for mennesker, der pakker varerne, er et eksempel på, hvordan fremtidens lagerhuse kommer til at se ud. Dermed ønsker de at blive bedre til at udnytte teknologiens vidundere.

”Det her er et vendepunkt for supply chain-industrien. Teknologien tilbyder nye muligheder, der kan reducere omkostninger og øge profitten, men det betyder også, at de virksomheder, der ikke tilpasser sig, bliver hægtet af. Vores kunder forventer, at vi leder vej gennem denne overgang,” mener Chief Development officer for DHL supply chain, José F. Nava.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud 

Næste skridt på den digitale rejse er at teste et koncept udviklet i samarbejde med konsulentvirksomheden Accenture, der skal forebygge forfalskning af lægemidler. Et fænomen, der ifølge Interpol, hvert år dræber en million mennesker. DHL håber på, at komme problemet til livs ved at udnytte et system, der giver dem mulighed for let at kunne identificere indholdet af alle pakker med piller i.

-EST

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle