06.05.2019 | Lager & distribution
Forbrugerne kræver bæredygtig levering
43 procent af forbrugerne siger, at de foretrækker at handle med en forhandler, der tilbyder grønne leveringsmuligheder, ifølge ny undersøgelse. Kun 20 procent er tilfredse med de nuværende muligheder på området.
De britiske forbrugere mener ikke, at detailhandlerne gør nok for at sikre bæredygtig levering, når de handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Doddle. Arkivfoto.
Hvis man spørger forbrugerne, så foretrækker 43 procent at handle med virksomheder, der tilbyder bæredygtige leveringsmuligheder. Det viser en ny undersøgelse fra Storbritannien lavet af fragtvirksomheden Doddle, skriver airqualitynews.com.
Læs også: Tre store spillere kæmper om pakkeposten
Undersøgelsen viste også, at blot 20 procent mener, at detailhandlere gør det godt nok med bæredygtig levering. Herunder svarede 25 procent, at det irriterede dem, at hjemmelevering var sat som standardleveringsmetoden, fordi det udleder unødvendig CO2.
“Mens forbrugere fortsætter med at blive mere miljøbevidste, skal detailhandlere afspejle dette i deres tilbud. Selvom bekvemmeligheden fortsat er vigtig for kunderne, er det ikke længere nok, at bæredygtig levering bare er en tilføjelse eller eftertanke - i et allerede hårdt miljø vil det skille virksomheder fra hinanden i deres kamp for kundeloyalitet”, siger CEO for Doddle, Tim Robinson.
Fremtiden forbrugere vægter bæredygtighed højere
De unge forbrugere (18-24-årige) lader til at tilpasse sig mere grønne og alternative løsninger. Her svarer 53 procent, at de vil bruge hjemmelevering mindre i fremtiden. Det er næsten dobbelt så mange som i gruppen af 45-årige, hvor 29 procent har til mål at benytte sig af mindre hjemmelevering i fremtiden.
”Med en fjerdedel (26 procent) af forbrugerne, der faktisk er overraskede over, hvor mange af deres yndlingsmærker, der stadig kun tilbyder hjemmelevering, skal detailhandlerne lave flere alternativer som click & collect, konsoliderede leverancer, have opbevaringsbokse mere fremtrædende ved kassen og være eksplicit om miljøvenlige fordele”, siger Tim Robinson.
Læs også: Ny dansk app vil reducere CO2-udledning fra varetransport
17,1 millioner mennesker shopper online hver uge i Storbritannien, ifølge Doddle. Det betyder at der cirka er brug for 170.000 køretøjer til at fragte de mange ordrer ud, hvis de skal leveres til døren. Til gengæld kan det tal bringes ned til blot 4.600, hvis der kun leveres til afhentningssteder, vurderes det i undersøgelsen.
- SDN
Strategi & ledelse

Sådan styrker du forsyningskædens robusthed
Covid-19 har rystet alverdens forsyningskæder og afsløret mange sårbarheder, og det har på kort tid betydet, at virksomheder skifter fokus fra lean til modstandsdygtighed. Små og mellemstore danske virksomheder får nu en hjælpende hånd fra projekt på SDU.
Lager & distribution

Frode Laursen tager nyt, grønt logistikcenter i brug
Midt i juni indviede transport- og logistikvirksomheden Frode Laursens sit nye grønne logistikcenter i Eskilstuna.
Innovation

Ny software tilbyder højere gennemsigtighed i grænseoverskridende forsyningskæder
Konstant voksende krav til kvalitet og bæredygtighed har ført til, at industrier fokuserer mere intensivt på forsyningskædens gennemsigtighed og sporbarhed. Virksomheden Holocene tilbyder en AI-drevet software (SaaS), der sætter kunder i stand til at optimere grænseoverskridende forsyningskædeprocesser.
Strategi & ledelse

Fordoblet omsætning får emballage-virksomhed til at sætte turbo på digitaliseringen
Svenske Bollebygds Emballage ser frem mod et år med en fordobling af omsætningen. Af den grund har man allieret sig med Nicholaisen, som rådgiver virksomheden i investeringer i ny teknologi og maskiner såvel som optimeringer, så produktionen kan følge med den kraftigt stigende efterspørgsel.
Innovation

Life science-industrien kræver skræddersyede automationsløsninger
I det svenske udviklingscenter, Testa Center, går Rockwell Automation og Cytvia sammen for at skabe de digitaliserings- og automationsløsninger, der er life science-industrien længes efter.
Lager & distribution

Chaufførmanglen vil kun stige i 2022
Manglen på lastbilchauffører har længe været et problem, og den international organisation for vejtransport IRU melder nu ud, at organisationen forventer, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger vil stige til 40 procent i 2022.