EU vil have Danmark i retten i sag om piratkørsel
EU-kommissionen har stævnet den danske regering, da den mener, at Danmark har for skrappe regler, når det kommer til ulovlig cabotagekørsel. Den danske regering vil ikke ændre reglerne.
EU-kommissionen vil have Danmark for EU-domstolen, grundet de danske regler mod cabotagekørsel, også kendt som piratkørsel, skriver Fagbladet 3F.
EU ser nemlig den danske regerings tolkning af cabotagekørselreglerne som værende for hårde. Kommissionen har tidligere kritiseret de danske bøder som alt for høje, og de danske krav til hvilken dokumentation chaufførerne skal kunne fremvise som for skrappe.
Den største stridighed mellem EU og Danmark er dog fortolkningen af, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder. Og det er denne uenighed, der nu har fået EU til at stævne Danmark for EU-domstolen.
Om cabotagekørsel
Cabotagekørsel er, når en udenlandsk registreret lastbil med en udenlandsk chauffør kører ture med gods internt i et andet land.
Denne type kørsel gavner miljøet og økonomien, fordi det begrænser omfanget af tomkørsel, men samtidig kan det være svært for myndighederne at kontrollere, at reglerne ikke bliver udnyttet i såfald er der tale om ulovlig cabotagekørsel, eller piratkørsel.
Udgangspunktet for EU-fællesreglerne, som blev indført i 2010, er, at en udenlandsk lastbil må køre tre ture i et andet land inden for syv dage efter aflæsning af et internationalt læs.
Kilder: Børsen og Fagbladet 3F
Danmark står fast på de danske regler
Den danske fortolkning af reglerne, som desuden er fastsat i dansk lovgivning, går ud på, at én cabotagekørsel kan bestå af enten flere læssesteder eller flere lossesteder men ikke begge dele. Og det, mener EU-kommissionen, er et brud på Danmarks forpligtigelser over for EU.
Den danske regering står dog fast på de danske regler. I et regeringsnotat fremgår det nemlig, at kommissionens definition af en cabotagekørsel giver udenlandske lastbilchauffører mulighed for at foretage et stort antal kørsler og kalde det én cabotagekørsel.
Erik Østergaard, adm. direktør for vognmændene i DTL Dansk Transport og Logistik, opfordrer den danske regeringen til fortsat at holde fast i den danske definition af reglerne. Samtidig håber Jan Villadsen, formand for 3Fs Transportgruppe, at EU-kommissionen tager sig sammen og får styr på reglerne:
Så kan vi komme ud af tomrummet og videre med nye løsninger. Det er der brug for, så vi ikke bliver ved med at miste danske chaufførjob, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F.
Læs også: De små vognmænd kører med størst overskud i transportbranchen
EU tog de første skridt mod en retssag tilbage i 2014, og nu er det efterhånden alvor. Danmark har til den 6. januar til at indgive svarskrift i sagen.
-CHM