EU’s vejpakke fastsætter arbejdsvilkår for lastbilchauffører, men medfører desværre øgede omkostninger
Efter flere års forhandlinger vedtog EU i juli 2020 den såkaldte Vejpakke, som fastsætter regler for aflønning og arbejdsvilkår for lastbilchauffører. Dele af vejpakken er implementeret, mens andre dele træder i kraft gradvist i løbet af de kommende år.
Det er positivt, at der skabes ens regler omkring arbejdsforhold for chauffører, men stramning af regler medfører desværre øgede omkostninger. I hovedtræk betyder de nye regler, at chauffører har krav på, at transporterne planlægges således, at man kan returnere til hjemlandet hver fjerde uge. Endvidere skal selve køretøjet vende hjem til virksomhedens registreringsadresse hver ottende uge. De rejseomkostninger, der vil være forbundet med chaufførens returnering til hjemlandet, skal afholdes af arbejdsgiveren.
Mht. afholdelse af hvil i forbindelse med en chaufførs køre-/hviletidsregler, skal alle hvil, som varer mere end 45 timer, afholdes uden for lastbilen, og der er krav om dokumentation for disse hvil. Endelig er der krav om, at chauffører bliver aflønnet på samme niveau som nationale chauffører i det land, de kører i.
Ovennævnte har affødt spørgsmål fra flere af FREJAs kunder, om vi kan prissætte de øgede omkostninger i forbindelse med implementeringen af vejpakken. Det kan vi desværre ikke på nuværende tidspunkt. Der er stor usikkerhed omkring, hvor mange chauffører og vognmænd der vælger at forlade faget i forbindelse med de øgede krav omkring returnering, aflønning og dermed øget administration. Vi afventer at se, hvad der sker, og hvordan situationen udvikler sig de kommende måneder og år.