Erhvervsorganisationer giver regeringens klimakøreplan dumpekarakter
I sidste uge præsenterede regeringen sin klimakøreplan for at nå 70-procents-målsætningen i 2030. Men ifølge ITD og IDA er der for få konkrete tiltag på bordet – og perspektivet for, hvornår de kommer, er alt for langt. Det efterlader erhvervslivet famlende i blinde, mener de.
”Vi har brug for klare meldinger, så vores medlemmer får større sikkerhed for deres kommende investeringer. I dag famler vognmændene i blinde og ved ikke, om de skal satse på biogas, el eller noget helt tredje. Fælles for de alternative drivmidler er dog, at de er vanvittigt dyre, hvilket gør omstillingen langtrukken og besværlig”.
Sådan lyder det fra den politiske chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen, ovenpå Dan Jørgensens præsentation af regeringens klimakøreplan i sidste uge. Der er altså ikke positive toner at høre fra den danske vejgodstransports brancheorganisation.
Læs også: Hos ITD håber man, at anklagemyndigheden anker Kurt Beier-sagen
Glæde er der heller ikke at finde i reaktionen hos Ingeniørforeningen, IDA:
”2025 er for sent! Hvis vi vil udbygge eksempelvis power-to-X og få over en million el-biler ud på vejene og gøre industriens energiforbrug grønt, er der brug for en seriøs udbygning af vindkraft både til vands og til lands. Det tager cirka 7 år, fra man beslutter at bygge en vindmøllepark, til den står klar. Derfor har vi brug for nogle præcise aftaler før 2025”, siger Thomas Damkjær Petersen, som er formand for IDA, i en pressemeddelelse.
Dyre investeringer, lang ventetid
På tværs af de to erhvervsorganisationer er det regeringens nølen, som skaber frustration.
Næste år vil regeringen genbesøge klimaaftalerne på industri- og energiområdet og komme med nye udspil. Flytransport, den tunge trafik og klimavenlige valg i hverdagen vil også blive adresseret i 2022.
Læs også: Ny rapport: Virksomheder er uvidende om klimaftrykket fra deres IT
”Hvis man allerede næste år kommer med seriøse bud på løsninger, der skal få os i mål, hvorfor så vente med at beslutte helt til 2025? Det er som sagt nogle processer, der tager lang tid. Fra man har fundet ud af, hvor et solcelle-, pyrolyse- eller vindmølleanlæg skal stå, til der faktisk står et færdigt anlæg klar, skal det igennem en demokratisk høringsproces, der er en planlægningsproces, der er en byggeproces – det tager al sammen tid. 2025 er derfor klimanøl i mine ører”, siger Thomas Damkjær Petersen.
Før sommerferien præsenterede IDA sit Klimasvar, som skulle vise, hvad der skal til for at opnå klimaneutralitet i 2045 på energi- og transportområdet.
Tabere i omstillingskapløbet
ITD er enige med regeringen i, at klimaindsatsen først og fremmest skal foregå i EU, men er skuffet over, at der ikke bliver gjort mere nationalt for at understøtte de grønne investeringer i den tunge vejgodstransport.
Det efterlader danske vognmænd med voksende krav fra kunder, som enten ikke bliver imødegået, eller som ledsages af en stor investeringsusikkerhed. Og det sætter danske vognmænd i en ringere position end nabolandenes.
Læs også: ITD ønsker diskussion om city logistikken, der er under pres
”Der tegner sig efterhånden en kedelig tendens til, at erhvervet udelukkende bliver mødt med krav om at omstille sig uden, at der tages højde for at teknologierne enten ikke er markedsmodne eller forbundet med meget store investeringer. Det gør køreplanen desværre ikke op med”, siger Lasse Kristoffersen, som opfordrer politikerne til at finde inspiration hos vores nabolande.
”Situationen er den, at vi sakker længere og længere bagud lande som Sverige, Nederlandene og Tyskland i omstillingskapløbet, fordi vi herhjemme kun tænker i krav til branchen i stedet for også at hjælpe virksomhederne med de grønne investeringer. Det har vi for eksempel set over en lang årrække i energisektoren”.
- KCP