04.08.2021 | IT
Ny rapport: Virksomheder er uvidende om klimaftrykket fra deres IT
Selv om de fleste virksomheder har bæredygtighed og klima højt på agendaen, overser mange mulighederne i mere bæredygtige IT-løsninger, konkluderer en rapport fra den globale it-konsulentvirksomhed Capgemini.
Til trods for, at det at sætte klimaomkostninger op overfor IT-omkostningerne kan hjælpe organisationer med at overskue og registrere deres IT-klimaaftryk, er det kun 27 procent, der i dag har en standardiseret praksis på området. Kun 23 procent anvender KPI’er til at følge og måle udviklingen i organisationens klimaaftryk. Arkivfoto.
Virksomheder er endnu ikke der, hvor de ser bæredygtig IT som en prioritet eller et redskab i deres generelle klimaindsats. Det konkluderer Capgemini Research Institute i en ny rapport*, der blandt andet viser, at kun 22 procent af de 1.000 virksomheder og organisationer i undersøgelsen forventer at nedbringe deres klimaaftryk via mere bæredygtige IT-løsninger indenfor de næste tre år.
Rapporten fra Capgemini viser også et tydeligt videnshul, når det kommer til virksomheders indsigt og fokus på klimaaftrykket fra deres IT. Blandt andet at mange savner viden om, hvordan de implementerer mere bæredygtige IT-løsninger og sætter ind over for klimaaftrykket for deres IT. Kun 6 procent af de undersøgte virksomheder har det, Capgemini definerer som et højt niveau af modenhed på bæredygtig IT.
“Skiftet over mod en mere bæredygtig hverdag og verden er helt central i dag - måske endda endnu mere her på bagkanten af Covid-pandemien. Det gælder også digitaliseringsagendaen, hvor mange virksomheder står over for at foretage store investeringer,” siger Claus Rydkjær, adm. direktør i Capgemini Danmark.
Læs også: Otte forsyningskæder udleder mere end 50 procent af verdens CO2
”Virksomheder og organisationer er nødt til at erkende og agere i forhold til de klimamæssige konsekvenser af den digitale virkelighed, vi lever i. Og vores rapport understreger, at det blandt andet bør ske ved at indtænke nye forretningsmodeller, der direkte er understøttet af mere bæredygtig IT og har et helhedsperspektiv på tværs af alle dele af forretningen,” tilføjer han.
Ud af de 1.000 adspurgte virksomheder i rapporten er det blot 29 procent, der i dag anvender redskaber til at bedømme og følge klimaaftrykket fra deres IT. Kun hver tredje svarer, at bæredygtig IT er sat på bestyrelsesagendaen.
Til trods for, at det at sætte klimaomkostninger op overfor IT-omkostningerne kan hjælpe organisationer med at overskue og registrere deres IT-klimaaftryk, er det kun 27 procent, der i dag har en standardiseret praksis på området. Kun 23 procent anvender KPI’er til at følge og måle udviklingen i organisationens klimaaftryk.
Endelig viser rapporten, at over halvdelen (52 procent) vil have teknologivirksomhederne til at inkorporere en bæredygtig dimension i deres produkter og løsninger. Hele 61% vil have tech-firmaerne til at hjælpe med at måle klimaaftrykket fra deres IT. Og så svarer 45 procent, at de er klar til at betale en merpris på op til 5 procent for mere bæredygtige IT-produkter og -løsninger.
- MTN
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Sourcing

Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens
Indkøbere har til alle tider manglet tid til at gennemføre omhyggelige forhandlinger med hele leverandørbasen. Det har betydet store tab af værdiskabelse for både købere og leverandører. Supermarkedsgiganten Walmart griber nu til kunstig intelligens og chatbot for at løse udfordringen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Produktion

Miljøcertificering gør møbelfabrik mere attraktiv
Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.