Efterlader de mobile løsninger, eller mangel på samme, dine teknikere hængende i marken uden back-up?

#Servitization... I dag er det ikke nok bare at producere et godt produkt. I takt med, at der kommer flere udbydere, stiger kundernes forventninger også, hvor service i højere grad er blevet en parameter, en virksomhed virkelig kan skille sig ud på.

I mange virksomheder, der yder service, har mobile løsninger for længst nået sit modenhedsniveau. Her er smarte digitale løsninger ikke blot en mulighed, men nærmere en standard der forventes at være tilgængelig. Brugen af mobile løsninger er selvfølgelig varierende fra branche til branche, men fælles for dem alle er det, at hvis der ikke bliver afsat tid til at indarbejde mobile løsninger, kan det have store konsekvenser, både i henhold til produktionen og økonomisk. Dette har Covid-19 virkelig understreget, hvor alle virksomheder, store som små, er blevet påvirket og tvunget til at tage stilling til, hvordan de ønsker at arbejde med det digitale aspekt i deres virksomhed.

For produktionsvirksomheder er der specifikt to ting, som adskiller dem. Den ene er, at for virksomheder der først nu omfavner service (Servitization) som en vital del af deres værditilbud, er det ikke en selvfølgelighed, at alle er klar til at benytte de mobile løsninger. Faktisk kan brugen af ​​mobile enheder til enhver forretningsproces måske være noget, der slet ikke er blevet overvejet direkte før, hvorfor virksomheden ikke er digitalt moden og klar til at benytte sig af dette. Det andet er, at der er en kæmpe forskel på, hvad den enkelte virksomhed producerer og dermed, hvilken type krav der vil være til service. En virksomhed, der eksempelvis betjener mad- og drikkevareudstyr, er underlagt forskellige fysiske krav, der kræver, at man er på lokationen, når servicen skal forestå. Modsat kan der være virksomheder, som producerer digitale produkter og derfor har mulighed for at forestå service eller reparationer via fjernkontrol. Overvejelserne er mange, når man skal begynde at benytte mobile løsninger, hvorfor vi herunder har skitseret nogle af dem, vi mener er vigtige.

Brugergrænseflade og realtid

En brugergrænseflade med data i realtid på de forskellige mobile enheder og computeren er essentielt, når god service skal leveres. Dette er især vigtigt for virksomheder, der ønsker at udføre service, hvor det er vigtigt, at servicechefer og teknikere kan se de samme data hjemme på kontoret og ude hos kunden, hvor servicen udføres. Hvis dette ikke er tilfældet, kan det skabe uoverensstemmelser, hvorfor den bedste servicesoftware har gennemsigtighed mellem de forskellige enheder. Dette kan IFS kunder sikre sig ved at benytte sig af Aurena, som er IFS’ Cloud version af ERP-systemet.

Vidensdeling

Mobile enheder har allerede nu opslugt mange af de fysiske biblioteker, vi har i vores liv. Uanset om det er vores cd-samling, bøger, film eller telefonbogen, så ligger de for rigtig manges vedkommende på mobilen eller computeren. Med denne teknologi bør det naturligvis også være muligt at gøre det samme med hensyn til referencematerialer, som teknikere ofte har brug for at få adgang til, når de er på farten, hvilket også er tilfældet med IFS Aurena. Videre giver mobiliteten også virksomheder en mulighed for at nærme sig og få adgang til vidensdeling på nye måder, der drager fordel af form-faktoren på de mobile enheder og betyder at viden altid er lige ved hånden. Dette kan eksempelvis være vedhæftede filer, der indeholder specifikationer eller brugsmanualer, som kan hjælpe serviceteknikeren ude hos kunden.

Hvad skal vi tage med os fremadrettet?

Det kan være svært at skabe overblik og se, hvilken løsning der er rigtig for netop din virksomhed, hvorfor det kan være en fordel at have en forretningsudvikler eller konsulent på til at se på de forskellige muligheder. Fordelen ved IFS er, at de mange digitale løsninger bliver samlet i et system, der er kompatibelt mellem forskellige digitale enheder, hvilket sikrer, at du altid har hele din forretning ved hånden, lige meget hvor i virksomheden du befinder dig.

15.08.2022Curit ApS

Sponseret

Hvordan holder du styr på dine kunderelationer?

28.07.2022Curit ApS

Sponseret

Mange behov indfriet i ét system

25.04.2022Curit ApS

Sponseret

HR – Del 3 – Strategisk HR er motoren under forretningsmålene

17.03.2022Curit ApS

Sponseret

Nyt samarbejde mellem Grafisk Maskinfabrik og Curit

16.03.2022Curit ApS

Sponseret

HR – Del 2 – Arbejd proaktivt med jeres kompetencekraft i IFS Cloud

10.02.2022Curit ApS

Sponseret

Tema HR – MUS-samtalen (Del 1)