Efter juleræs buldrer e-handlen stadig derudad
Mens forventningerne til e-handlen var høje i november og december, var resultaterne endnu højere. Tendensen fortsætter stærkt ind i 2021, hvor hver tredje netbutik forventer et mindst dobbelt så stort salg i første kvartal i år i forhold til året før.
77 procent af netbutikker oplevede fremgang i deres salg i 2020’s fjerde kvartal sammenlignet med året før. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer.
”Dykker vi ned i tallene, kan vi se, at fremgangen var ganske markant. 13% har mindst fordoblet omsætningen ift. Q4 2019, og samlet har næsten halvdelen af netbutikkerne mindst haft en vækst på 50 procent. Der har virkelig været smæk på”, siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.
Læs også: Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked
Kun otte procent af netbutikker noterede, at de oplevede tilbagegang.
Eventyret stopper ikke her
Samtidig viser E-handelsbarometeret, at forventningerne fortsat er høje ude blandt netbutikkerne. Knap 7 ud af 10 forventer, at salget i første kvartal 2021 bliver større end 2020, og hele hver tredje forventer, at salget bliver mindst 50 procent større.
”Det lyder måske voldsomt, men jeg tror absolut, at det er realistisk. Der er desværre ikke meget, der peger i retning af en større genåbning af den fysiske detailhandel, og samtidig ved vi fra analyser, at når først forbrugerne har handlet online, så fortsætter de. Det betyder, at mange af de nye kunder, der er med til at drive væksten, vil blive hængende – også når de kan handle i de fysiske butikker igen”, siger Niels Ralund.
Læs også: B2B E-handel er i fremgang
Men samtidig viser tallene, at det hele ikke liv og glade dage. For dette kvartal forventer ti procent en negativ udvikling, hvor det i 2020’s fjerde kvartal kun var tre procent.
“Det understreger, at markedet stadig er præget af store udsving. Mange oplever markant vækst, mens andre - eksempelvis i oplevelsesindustrien – er hårdt ramt”, siger Niels Ralund.
Kilde: Dansk Erhverv
- KCP