30.11.2020  |  Strategi & ledelse

Effektive Teams-møder vinder BILA nye kunder

Telefon- og Teams-møder er blevet en nødvendighed under corona, hvor fysisk kontakt skulle mindskes. På grund af en stærk ekspertise i telefonsalg har BILAs sælgere vendt onlinesalget til en fordel. I dag lægger nye kunder halvdelen af alle ordrer hos virksomheden.

Hos BILA kan man mærke den øgede efterspørgsel på robotter. I så høj en grad at 50 procent af virksomhedens leverancer sendes ud til kunder, der slet ikke før har handlet med Danmarks største automationshus. Det er på trods af de manglende muligheder for fysiske møder med nye kunder.

”De benspænd, corona giver, er i realiteten blevet forvandlet til en fordel for vores salgskoordinatorer og supportere. De er nemlig så stærke på telefon og Teams, at de kan arbejde meget produktivt med de virtuelle muligheder. Med forskellige salgsaktiviteter målrettet forhandlerne – og ikke mindst hjælpe dem med at lave aktiviteter mod deres slutkunder - har vi haft som mål at være top in mind hos dem”, siger Majbrit Svane, Area Manager, PALOMAT. 

Læs også: Lokale jobs består når BILA A/S overtager serviceafdeling

Hos DAN Palletiser i BILA-koncernen oplever man også, at corona har gjort det mere acceptabelt at holde møder over Teams, fordi hele verden er i samme situation. De virtuelle møder frigør tid til opsøgende salg.

”Én person kan have møde med kunder fra f.eks. tre forskellige lande på bare én dag. I og med vi ikke tilbringer så megen tid i vores biler på landevejen eller i en lufthavn, har vi bare mere tid til rådighed. Mødedisciplinen er også bedre på Teams-møder; De er kortere, fordi man er mere effektiv”, siger Simon Rune Sørensen, COO i DAN Palletiser.

Spirende interesse i nye brancher

I en undersøgelse fra DAu tilkendegiver knap hver 5. virksomhed, at de har indført eller øget brugen af robotter som følge af corona. Hos BILA er det særligt fra fødevareindustrien, at man mærker en spirende interesse i automation.

BILA skal levere løsninger til logistik- og pakkeriautomation til to forskellige fødevareproducenter i England, Bennet Potatoes og Robert Mcbride. Robotter til en kyllingeproducent i Holland. Endnu mere automation af norsk laksebearbejdning til Salmar i Norge. Palletering af oste i Estland samt af brød og sække med gelatine i den svenske fremstillingsindustri.

Læs også: Efter REO-PACK køb kan BILA-kunder få komplet automatiseringsløsning

Men også fra andre brancher end fødevareindustrien pibler det ind med ordrer til BILA, eksempelvis fra producenter af metal, medicoudstyr, dyrefoder og beklædning.

”Stik imod hvad man skulle forvente; At mersalg til eksisterende kunder måske var den lavest hængende frugt, så har vores salgsafdelinger faktisk også haft stor succes med at skabe interesse for vores optimeringsløsninger i virksomheder, der endnu ikke har erfaringer med BILA som leverandør. Det er som om, at BILAs automatiseringsspecialister har fundet et ekstra gear her under coronakrisen, som gør, at vi udvider vores kundekreds og markedsandele”, konstaterer Per Bech Rasmussen, CEO i BILA Automation.

- KCP

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere