03.06.2020  |  Branchenyt

DSV Panalpina offentliggør mål for nedbringelse af drivhusgasser

Nu fastsætter DSV Panalpina mål for, hvor meget og hvor hurtigt virksomheden skal reducere udledningen af drivhusgasser. Ambitionerne er en del af Science Based Targets-initiativet, som selskabet for nyligt har meldt sig deltagende i.

I november 2019 annoncerede DSV Panalpina sin deltagelse i ’Science Based Targets Initiative’ (SBTi) – et fælles, internationalt initiativ drevet af Carbon Disclosure Project, FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og Verdensnaturfonden.

Læs også: DSV Panalpina også klar med bæredygtighedsrapport

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Klimamål, der fastsættes under dette initiativ, er baseret på standarder, der er defineret af international klimaforskning som nødvendige for at nå målsætningerne i Parisaftalen. Som følge af dette samarbejde kan DSV Panalpina således offentliggøre sine egne klimaambitioner.

Koncernen forpligter sig til at reducere sine samlede Scope 1- og 2-udledninger med 40 procent inden 2030 i forhold til 2019. De forpligter sig ligeledes til over samme periode at reducere sine samlede Scope 3-udledninger med 30 procent. Scope 1 og 2 omfatter udledninger fra blandt andet kontorer, lagerbygninger og firmabiler, hvorimod Scope 3 omfatter udledninger fra transportaktiviteter udført af underleverandører. 

“Med disse ambitiøse målsætninger sætter vi en langsigtet og tydelig kurs for vores klimaindsats. Vi vil være førende i branchen på dette felt, og vi ved, at det kræver en stålsat indsats fra hele vores organisation at nå vores mål, men dette er en kamp, vi skal vinde. Det er vores faste overbevisning, at bæredygtighed og langsigtet forretningsmæssig succes går hånd i hånd”, siger administrerende direktør i DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen.

Bæredygtighed kræver samarbejde
I 2019 udgjorde DSV Panalpinas samlede udledninger 16 millioner tons CO2, hvoraf størstedelen var relateret til transportaktiviteter udført af underleverandører. For koncernen betyder dette, at der skal arbejdes tæt sammen med disse – rederier, luftfartsselskaber og vognmænd – for at nå målsætningerne.

DSV Panalpina arbejder i forvejen sammen med sine leverandører og kunder om at implementere smartere løsninger og vælge grønnere alternativer. Virksomheden tilbyder blandt andet sine kunder løsninger, der optimerer deres forsyningskæder i forhold til omkostninger og bæredygtighed, herunder konsolidering af gods og valg af optimal transporttype, rute og pakning.

Læs også: DSV Panalpina afskediger 3.000

"Da DSV overtog Panalpina i 2019, besluttede vi at videreføre Panalpinas forpligtelser under Science Based Targets-initiativet. At vi på mindre end seks måneder midt i en integrationsproces har været i stand til at indsamle alle data fra begge selskaber, udvikle ambitiøse mål og få godkendt dem af Science Based Targets-initiativet, vidner om, hvor meget vi brænder for dette initiativ”, siger Lindsay Zingg, direktør for bæredygtighed i DSV Panalpina.

I arbejdet med at reducere udledningerne deltager DSV Panalpina i forskellige initiativer, herunder samarbejdet om bæredygtige brændstoffer, der blev offentliggjort i maj måned.

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere