12.11.2019  |  Strategi & ledelse

DSV påtager sig videnskabelige mål

Transportkoncernen DSV Panalpina vil forpligte sig til en stribe specifikke Science Based Targets, i tråd med anbefalingerne om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader. Målene vil også være gode for bundlinjen, lyder det.

Som en global transport- og logistikvirksomhed påvirker DSV Panalpina lokalmiljøer over hele verden, og det medfører et stort ansvar. Det siger koncernens topchef, Jens Bjørn Andersen, om årsagen til, at selskabet nu vil påtage sig en stribe specifikke Science Based Targets, der ligger i tråd med videnskabens anbefalinger om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader.

Læs også: Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”Ved at forpligte os til Science Based Targets, vil DSV Panalpina have en ambitiøs og klar retning for håndteringen af udledninger. Det er en understregning af, at vi vil lede vejen i vores industri. At fejle er ikke en mulighed”, fortsætter han.

Målene, der vil blive offentliggjort i starten af 2020, vil specificere hvor meget og hvor hurtigt, DSV Panalpina har brug for at reducere sine udledninger. Målene vil fremover tjene som basis for virksomhedens bæredygtighedsindsats, både når det gælder de direkte emissioner (scope 1 og 2) og de indirekte i scope 3, der også omfatter underleverandørers transport.

Generelt handler det om at gøre reduktionsindsatsen konkret og bevæge sig videre end gode intentioner, forklarer CSR-chef Jesper Petersen.

”Denne målsætning skaber noget videnskabeligt, vi kan måle vores fremskridt op imod. Når vores mål er sat og godkendt, skal alle virksomheder og ansatte i gruppen bidrage til at opnå dem. Vi er nødt til at begynde at arbejde på nye måder og tænke innovativt i vores samarbejde med vores forretningspartnere”, siger han.

Bygger videre på tidligere initiativ
Med udledninger i scope 3 som en del af målsætningen, vil DSV Panalpina også hjælpe sine leverandører og partnere med at reducere deres emissioner, og på den måde gøre det til en ’win-win for begge parter’, som det hedder. Det vil også være godt for bundlinjen, påpeger selskabet.

”Vi kan skabe omkostningseffektiviseringer ved at reducere energiudgifterne”, siger bæredygtighedschef Lindsay Zingg.

Panalpina lancerede og fik godkendt sine videnskabeligt baserede mål allerede i 2015, som nogle af de første i branchen, og det er det initiativ, den samlede koncern nu bygger videre på, med mål, der reflekterer koncernens størrelse. Et nyt bæredygtighedsteam med otte ansatte fra begge organisationer skal håndtere arbejdet.

”Vi kombinerer virkelig det bedste fra to verdener med vores nye bæredygtighedsorganisation. Vi fortsætter initiativer fra begge virksomheder, og vi har et godt hold på plads, der kan håndtere alle de initiativer, der skal være med til at få DSV Panalpina til at nå målene”, siger Lindsay Zingg.

Læs også: Videnskab hjælper Maersk og Arla på klimafronten

Efter sammenlægningen med Panalpina tidligere i år tæller DSV-koncernen nu over 60.000 medarbejdere i 90 lande. Hovedkvarteret er stadig i Hedehusene, mens Panalpina fortsat har administration i Schweiz.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere