DSV i Sverige tester hybrid-lastbiler
En hybridlastbil fra Mercedes ruller i disse dage rundt i Malmø og omegn med et DSV-logo på siden. Testforløbet skal afgøre, og hybrider er vejen frem for den store transportkoncern.
Hos DSV Sverige tester man i øjeblikket en Atego Hybrid-lastbil fra Mercedes-Benz i Malmø. Lastbilen kører på både elektricitet og biobrændstoffet HVO 100.
Ved at anvende en kombination af biodiesel og elektricitet som brændstof til lastbiler, vil man nemlig kunne reducere udledningen af kuldioxid.
Hvad er HVO 100?
HVO står for hydrogeneret vegetabilsk olie, som er en avanceret og vedvarende biomasse i form af 100 procent syntetisk diesel.
Ud over at udgøre vegetabilske olier er en stor del af det svenske HVO 100 fremstillet ved hjælp af slagteriaffald.
HVO kan reducere CO2-udledningen med op til 90 procent. Andre emissioner er 20-60 procent lavere i forhold til almindelig diesel.
Efter en seks måneders testperiode i Malmøs bytrafik vil DSV evaluere projektet. Resultaterne skal hjælpe med at afgøre, om el-hybrider kan udgøre langsigtede løsninger til distribution i storbyområder, som er særligt sårbare overfor forurening via luften.
Læs også: Deutsche Post udvikler elektrisk bil
"Mercedes Atego Hybrid er vores seneste investering i miljøcertificerede køretøjer, som er en del af vores langtidssigtede indsats for at reducere miljøpåvirkningen. Vi kan helt afgjort se fordelene ved at have en ny type køretøj i bytrafikken, hvor kombinationen af HVO og elektricitet producerer mærkbart lavere niveauer af kuldioxid", siger Staffan Klinterhäll, der er business area manager hos DSV.
"Det bliver interessant at se, hvordan det vil fungere at køre i en hybridlastbil i de mere urbane miljøer og ikke mindst de miljømæssige fordele, det kan give fremadrettet", tilføjer han.
Ifølge DSV Sveriges administrerende direktør Magnus Malmqvist, har virksomheden et mål om at fortsætte sin aktive miljøindsats i retning af bæredygtig logistik i tæt samarbejde med deres kunder.
- EL