Deutsche Post udvikler elektrisk bil
Hos Deutsche Post har man haft en ambition om at mindske sine varevognes forurening uden at gå på kompromis med leveringskvaliteten. Det har resulteret i en stigende efterspørgsel på virksomhedens nye satsning; en egenudviklet leveringselbil.
Da man hos Deutsche Post ikke kunne finde et nul-emissionskøretøj, der kunne mindske varevognenes forurening, begyndte virksomheden for nylig selv at udvikle et sådant, skriver Bloomberg.
Læs også: DHL: Fragtcykler skal sikre hurtig og klimavenlig levering
De nye e-varevogne har imidlertid skabt så stor interesse, at Deutsche Post (DP), der er en del af DHL-koncernen, fremover kan sælge det nye køretøj den såkaldte StreetScooter til andre virksomheder, der også ser potentiale i den batteri-drevne bil.
Det til trods for, at bilen hverken har aircondition, radio eller passagersæde, og kun kan præstere en tophastighed på ca. 80 kilometer i timen.
Konkurrence fra andre producenter
Det er et godt eksempel på en startup-branche, der kan lægge pres på andre producenter. Deutsche Posts elektriske køretøjer vil uden tvivl få konkurrence fra VW og Renault, da de også vil udvikle el-drevne køretøjer, siger Stefan Bratzel, der er direktør for Center for Automotiv Management på Universitet for anvendte teknologier i Bergisch Gladbach i Tyskland.
Hos Deutsche Post har man - indtil videre - allerede ramt break-even efter at have produceret 2.500 biler, hvilket står i kontrast til bilproducenter som Tesla og General Motors, der taber penge på elbiler på trods af offentlige tilskud.
Deutsche Post planlægger at producere 10.000 e-varevogne årligt med opstart allerede i år, hvilket vil gøre StreetScooteren til den mest udbredte elektriske varevogn i Europa, mener Ian Fletcher, der er analytiker hos analysefirmaet IHS Markit. Ifølge ham vil DP fremadrettet kunne øge produktionen med 15.000.
Mulige kunder fra andre industrier
For tiden er Deutsche Post i gang med at finde potentielle kunder til den elektriske varevogn, og ifølge virksomheden er der mange forskellige industrier, der er interesserede.
En enkelt kunde er sågar interesseret i at købe et meget stort antal af de såkaldte StreetScooters, siger Jürgen Gerdes, der er bestyrelsesmedlem i DHL.
Virksomheden vil præsentere flere detaljer om produktionen i begyndelsen af maj, men nogle indikationer peger på, at DHL har planer om en produktion, der ikke har postuddeling som formål.
Tilbage i september fremviste DP en orange version med et elektro-hydraulisk trevejs-tippelad, der kan anvendes af bl.a. affalds- og byggefirmaer. Endelig arbejder virksomheden på en større variant med mere plads.
Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh
Samtidig har virksomheden planer om at elektrificere sin globale enhed af i alt 92.000 varevogne og er allerede begyndt at udskifte varevogne, der kører på diesel. I runde tal vil DHL fordoble sin tyske flåde af StreetScooters til ca. 4.000 ved årets udgang, siger Jürgen Gerdes.
I takt med at batterikapaciteten bliver bedre, vil DP i fremtiden også anvende varevognene i landdistrikterne. En StreetScooter kan køre ca. 80 kilometer på en enkelt opladning, hvilket er omkring halvdelen af det, konkurrenten Renault Kangoo kan køre.
Stigende efterspørgsel på e-køretøjer
Hos Deutsche Post ser man e-varevognen som et symbol på den europæiske bilindustris manglende evne til at skabe hurtige og omkostningseffektive løsninger til at sænke emissioner for sidste-kilometer-levering. Derfor vurderer man også, at forespørgslen på e-køretøjer er stigende.
Hos Volkswagen er CEO Matthias Müller, ifølge Bloomberg, ikke desto mindre "ekstremt irriteret" over DPs produktion af e-varevogne, da de ikke har givet udtryk om et ønsket samarbejde med bilproducenten. Han tilføjer dog, at man alligevel vil forsøge at få en fod indenfor i forbindelse med produktionen af e-køretøjer.
Ifølge McKinsey & Co forventes levering af pakker i lande som Tyskland og USA at blive fordoblet i løbet af de næste ti år. Derfor har man hos konkurrenten UPS også taget initiativ til at eftermontere de brune varevogne med batterier, hvilket imidlertid er en længerevarende proces.
Læs også: Førerløs AGV-truck skal fremover køre i døgndrift
Ifølge den tyske bilindustri IFA vil de samlede vedligeholdelsesomkostninger for e-køretøjer være omkring 35 procent mindre end for biler med forbrændingsmotorer.
- EL