Digitale forbrugere får ukorrekte informationer
Når de digitale forbrugere bestiller fødevarer over nettet, kan de ikke altid regne med, at alle informationer om den enkelte vare er digitalt tilgængelige, viser nye tal fra GS1 Denmark.
Tidligere på året viste en undersøgelse, at der er fejl på cirka 60 procent af de logistiske data, detailhandlen får ind i sine it-systemer.
Men hvordan står det så til med de forbrugerrettede informationer? Alle de informationer, vi i dag kan finde på emballagen af en fødevare skal også være digitalt tilgængelige, ligeså snart de sælges online.
Læs også: Der er fejl i 60 procent af alle logistikdata
Hos GS1 Denmark, der er en del af en non-profit organisation, der skaber fælles standarder, har man stillet sig selv spørgsmålet hvad sker der med datakvaliteten, når produktdata skal fra emballage til it-system?.
Og for at komme svaret nærmere, har virksomheden foretaget en stikprøvekontrol:
Vi gik ud i en butik og tog en stikprøve på 50 fødevarer. Derefter sammenholdt vi oplysningerne på emballagen med oplysningerne i GS1Trade Sync, der er det sted, hvor leverandører indmelder de produktinformationer, som deres kunder i handlen skal bruge. Resultatet viste, at der var uoverensstemmelse på 48 procent af varerne, fortæller Morten Buch, der er ansvarlig for GS1Trade Sync og GS1Trade Exact hos GS1 Denmark.
Fejl i information om allergener
Udover fejlene med emballage viste undersøgelsen også fejl eller mangler på informationer om allergener på 8 procent af fødevarerne.
Samtidig viste undersøgelsen, at 36 procent af produkterne havde fejl i næringsindhold og 32 procent i ingredienser.
De tal skal ned, det er i alles interesse leverandørernes, handelens og ikke mindst forbrugernes. Derfor har handlen valgt at etablere GS1Trade Exact som den part, der skal tjekke de digitale produktionsinformationer, så overensstemmelser kan blive rettet, fortæller Morten Buch.
Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler
Morten Buch påpeger dog samtidig, at der i dag stilles så mange data til rådighed, at det kan være en kompleks opgave for leverandørerne at håndtere.
Derfor tilbyder GS1 Denmark sine medlemmer muligheden for undervisning og hjælp fra servicecentret, så virksomheden i fremtiden kan være med til sikre data og forbedre samarbejdet i forsyningskæden.
- EL