Digitale forbrugere får ukorrekte informationer

Når de digitale forbrugere bestiller fødevarer over nettet, kan de ikke altid regne med, at alle informationer om den enkelte vare er digitalt tilgængelige, viser nye tal fra GS1 Denmark.

Selvom tallet otte i sig selv ikke er så stort, er det til gengæld konsekvenserne, hvis en allergiker tror sig sikker på en vare. Således viser undersøgelsen fra GS1, at 8 procent af fødevarerne på nettet har fejl eller mangler i forbindelse med allergener. Arkivfoto..

14.09.2017

SCM.dk

Tidligere på året viste en undersøgelse, at der er fejl på cirka 60 procent af de logistiske data, detailhandlen får ind i sine it-systemer.

Men hvordan står det så til med de forbrugerrettede informationer? Alle de informationer, vi i dag kan finde på emballagen af en fødevare skal også være digitalt tilgængelige, ligeså snart de sælges online.

Læs også: Der er fejl i 60 procent af alle logistikdata

Hos GS1 Denmark, der er en del af en non-profit organisation, der skaber fælles standarder, har man stillet sig selv spørgsmålet ”hvad sker der med datakvaliteten, når produktdata skal fra emballage til it-system?”.

Og for at komme svaret nærmere, har virksomheden foretaget en stikprøvekontrol:

”Vi gik ud i en butik og tog en stikprøve på 50 fødevarer. Derefter sammenholdt vi oplysningerne på emballagen med oplysningerne i GS1Trade Sync, der er det sted, hvor leverandører indmelder de produktinformationer, som deres kunder i handlen skal bruge. Resultatet viste, at der var uoverensstemmelse på 48 procent af varerne”, fortæller Morten Buch, der er ansvarlig for GS1Trade Sync og GS1Trade Exact hos GS1 Denmark.

Fejl i information om allergener
Udover fejlene med emballage viste undersøgelsen også fejl eller mangler på informationer om allergener på 8 procent af fødevarerne.

Samtidig viste undersøgelsen, at 36 procent af produkterne havde fejl i næringsindhold og 32 procent i ingredienser.

”De tal skal ned, det er i alles interesse – leverandørernes, handelens og ikke mindst forbrugernes. Derfor har handlen valgt at etablere GS1Trade Exact som den part, der skal tjekke de digitale produktionsinformationer, så overensstemmelser kan blive rettet”, fortæller Morten Buch.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

Morten Buch påpeger dog samtidig, at der i dag stilles så mange data til rådighed, at det kan være en kompleks opgave for leverandørerne at håndtere.

Derfor tilbyder GS1 Denmark sine medlemmer muligheden for undervisning og hjælp fra servicecentret, så virksomheden i fremtiden kan være med til sikre data og forbedre samarbejdet i forsyningskæden.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup