Udfordringer presser væksten i robotbranchen
Den danske robotbranche har traditionelt været en væksthistorie, men 2024 har vist sig at være et mere udfordrende år for virksomhederne. En ny rapport fra Odense Robotics viser, at selvom næsten 60 procent af virksomhederne forventer en højere nettoomsætning end året før, er kun 51 procent tilfredse med deres resultater. Det understreger, at branchens vækstforventninger ikke er blevet indfriet i et presset globalt marked.
Direktør i Odense Robotics, Søren Elmer Kristensen, anerkender udfordringerne, men understreger samtidig, at innovation og teknologiudvikling fortsat vil være nøglen til fremtidig vækst. Foto: 123rf.com
Branchen oplevede markant vækst i 2023, hvor den samlede omsætning steg til 34,1 milliarder kroner, en stigning på 24 procent sammenholdt med året før. Eksporten spillede en afgørende rolle i denne fremgang og voksede med 39 procent til 18,2 milliarder kroner. Men i 2024 blev branchen i høj grad præget af de udfordrede markedsforhold, ikke mindst fordi Tyskland og USA, som er branchens vigtigste eksportmarkeder, er under økonomisk pres. Med mere end halvdelen af den samlede omsætning genereret fra eksport, skaber det en vis usikkerhed for virksomhederne.
Direktør i Odense Robotics, Søren Elmer Kristensen, anerkender udfordringerne, men understreger samtidig, at innovation og teknologiudvikling fortsat vil være nøglen til fremtidig vækst:
"Den danske robotbranche står i en ny virkelighed, hvor markedsforholdene har forandret sig. Mange virksomheder har måttet justere deres forventninger, og adgang til kapital er en voksende udfordring. Men det er også en branche, der historisk set har været dygtig til at innovere og tilpasse sig. Vores rapport viser, at virksomhederne fortsat investerer i nye produkter og teknologier, og at AI spiller en stadig større rolle i udviklingen. Robotter og automation er på kort og lang sigt svaret på mange af de udfordringer, vi står over for - hvad enten det gælder oprustning, produktivitet eller demografiske forandringer", siger Søren Elmer Kristensen.
Læs også: 58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere
To ud af tre robotvirksomheder lancerede nye produkter i 2024, og virksomhederne peger på teknologisk innovation og eksekvering af eksisterende strategier som afgørende vækstfaktorer i 2025. Automatisering og robotteknologi er stadig efterspurgt både i Danmark og internationalt som en vej eller et middel til øget konkurrenceevne.
"Robotindustriens hovedsegment er produktionsvirksomheder, men vi ser en diversificering. Flere robotvirksomheder leverer ikke kun til industrien men også til hospitaler, landbrug, energisektoren og andre brancher. En bredere målgruppe - både geografisk og på tværs af segmenter - kan være en del af løsningen i et marked, der kræver nye vækstveje", siger Søren Elmer Kristensen.
Kilde: Odense Robotics
/ PiB