DFDS: Kvartalet efter Brexit er vores bedste nogensinde
Trods Brexit og svækkelse af pundet kan DFDS konstatere fremgang i årets tredje kvartalsregnskab.
I går kom DFDS tredje kvartalsregnskab for 2016, og endnu engang kan det danske rederi se tilbage på et solidt kvartal, der har budt på opjusteringer. Det drejer sig blandt andet om rederiets forventninger til EBITDA, der er vokset fra 2.450-2.600 mio. kr. til 2.525-2.625 mio. kr.
Vi har haft et rigtigt solidt tredje kvartal og faktisk vores bedste nogensinde, på trods af at der er tale om det første fulde kvartal siden Brexit. Men som forventet kan vi jo se, at verden går videre, siger Niels Smedegaard, administrerende direktør i DFDS, til Ritzau Finans.
Læs også: Dachser vækster i Norden
De positive nyheder kommer altså på trods af sommerens Brexit og et efterfølgende svækket pund. Pundsvækkelsen, der har rundet 15-17 procent, har blandt andet medført, at DFDS har nedjusteret forventningerne til årets vækst på toplinjen til fire procent mod tidligere seks procent.
Vi har gjort op, at de effekter påvirker os med noget, der ligner en halv milliard i reduceret omsætning i hele 2016, og noget der ligner 75 millioner kroner for hele året på bundlinjen. Men trods de effekter opnår vi stadig et rekordresultat og en fremgang. Så vi er glade, siger Niels Smedegaard.
Forbedringer over en bred kam
At kvartalsregnskabet er så meget bedre end samme tidspunkt sidste år, skyldes især, at der har været forbedringer over en bred kam, forklarer Niels Smedegaard.
Den administrerende direktør ser kun få mørke pletter i regnskabet primært i form af logistikaktiviteterne i England, hvor DFDS rammes af pundomregningen. Derudover er passagerudviklingen på Den Engelske Kanal negativ det samme er tilfældet for rederiets konkurrenter.
Der er simpelthen færre passagerer, der har krydset Kanalen i tredje kvartal. Det skyldes formentligt, at det svagere pund har gjort det lidt dyrere for briterne at krydse Kanalen. Muligvis hænger det også sammen med de terroranslag, der har været i Frankrig og Belgien, og den sidste ting, der muligvis påvirker, er situationen med migranterne i Calais, som har gjort, at folk måske ikke synes, at det er det mest festlige sted at tage båden til, siger Niels Smedegaard.
Læs også: CGM Fransk rederi-gigant har tabt 100 millioner dollar
Samme dag som det nyeste kvartalsregnskab blev offentliggjort, overtog DFDS hele aktiekapitalen i Haulage Shetland, der opererer i Skotland under navnet Shetland Transport, oplyser Søfart.dk.
Købet styrker DFDS skotske logistikplatform og forventes fra transaktionens start den 14. november at give et afkast på ti procent af den investerede kapital. Transaktionen får ingen væsentlig indflydelse på DFDS forventninger til 2016.
-CHM