26.07.2021 | Lager & distribution
Den søbårne handel er tilbage på rette kurs
Efter et mindre dyk i flere segmenter under udbruddet af COVID-19 er den søbårne handel nu tilbage på rette kurs – og faktisk på højere niveau end før pandemien. Det viser en ny analyse fra Danske Rederier.
WTO forventer, at den samlede verdenshandel stiger med 8 procent i 2021 efter at være faldet 5,3 procent i 2020. Arkivfoto
Da udbruddet af COVID-19 lukkede verden ned, gav det i første omgang verdenshandlen et hak nedad. Dermed var der også mindre gods for rederierne at fragte, og som konsekvens faldt den søbårne handel med 3,4 procent i 2020.
Men her på vej ud af coronakrisen er dampen igen oppe. Den søbårne handel ligger nu højere end før pandemien og forventes at vokse med 4,2 procent i 2021. Det vækker stor tilfredshed i Danske Rederier.
Læs også: 10 konkrete bud på grøn omstilling af transporten
”Vi vidste jo ikke rigtig, hvad der ramte os, da Covid-19 som en bølge skyllede ind over hele verden. På vores vej ud af krisen er det betryggende at konstatere, at den søbårne handel kun fik et mindre nyk nedad, og at vi nu er tilbage og står endnu stærkere end før krisen”, siger Anne H. Steffensen, som er adm. direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
WTO forventer, at den samlede verdenshandel stiger med 8 procent i 2021 efter at være faldet 5,3 procent i 2020.
Fragtes længere end før
Den nye analyse viser også, at varerne til søs i dag fragtes længere end tidligere. Når man kigger på, hvor mange mil et ton gods fragtes, forventes det tal fra 2002 til 2022 at stige med 102 procent. Mængden af gods forventes i samme periode at stige 81 procent. De to tal viser, at de større fragtmængder også fragtes længere.
”Vi bliver rigere af at handle med hinanden, og derfor er det positivt, at vi i vores nye analyse kan se, at fabrikker og forbrugere finder hinanden på tværs af kloden. Det giver god mening og masser af arbejde til rederierne”, siger Anne H. Steffensen.
Læs også: Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart
”Samtidig er rederierne i gang med at finde vejen til den klimaneutrale skibsfart. Der er et stykke vej endnu, men transitionen er i gang. I mellemtiden kan vi glæde os over, at søtransport er den mest klimavenlige transportform over lange afstande”
- KCP
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.