Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart
Et nyt EUDP-støttet projekt med deltagelse fra stærke danske maritime aktører som Maersk Drilling, DFDS, Hafnia og Alfa Laval i Aalborg skal nu afdække brændselscelle-teknologiens potentiale som et reelt alternativ til forbrændingsbaseret hjælpekraft til skibe, der kan udgøre op til 15 procent af et skibs samlede energiforbrug.
Den globale søfart er i disse år i fuld gang med en søgen efter teknologier, der kan reducere skibenes emissioner, og her kan et nyt dansk projekt meget vel komme til at spille en betydelig rolle.
Projektet skal undersøge, om et nyt og innovativt brændselscellesystem ved brug af metanol som brændstof kan erstatte oliedrevne generatoranlæg i produktionen af hjælpekraft til skibe og andre applikationer. Hjælpekraft benyttes blandt andet til elproduktion ombord på skibet og kan ifølge Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (et projekt under IMO) udgøre op til 15 procent af et skibs totale energiforbrug.
Systemet er udviklet af den fremadstormende danske brændselscellevirksomhed Blue World Technologies og skal nu installeres på Alfa Lavals verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi i Aalborg, der skal danne rammen om projektet.
“Med udgangspunkt i skalerbarheden af vores brændselscellesystemer til bilindustrien er vi overbeviste om, at metanol-brændselscellesystemer kan reducere den maritime klima- og miljøpåvirkning drastisk. Ved at videreudvikle vores teknologi i samarbejde med marinekolleger og ved samtidig at øge vores produktionskapacitet kan vi levere en brændselscelleløsning, der er grøn, operationelt sund og også kommercielt bæredygtig”, siger Mads Friis Jensen, chief commercial officer og medstifter af Blue World Technologies.
Det er Alfa Laval i Aalborg, der – foruden at bidrage med testfaciliteter – styrer og koordinerer projektet:
“I Alfa Laval er vi stolte over at arbejde sammen med så erfarne partnere om at realisere et højeffektivt brændselscellesystem til den maritime industri. Projektet er et vigtigt skridt i forhold til at flytte branchen ind i et CO2-neutralt brændstoflandskab på lige fod med vores projekt med faste brændselsceller i SOFC4Maritime-projektet og arbejdet med metanol som skibsbrændstof, som vi lige nu tester i stor skala”, siger Lars Skytte Jørgensen, vice president for Technology Development i Alfa Lavals marinedivision.
Udover Alfa Laval i Aalborg og Blue World Technologies har projektet deltagelse fra flere af landets absolut førende maritime aktører som Mærsk, Hafnia. Det gælder også DFDS, der ejer et af Europas største shippingnetværk, og som i disse år bevæger sig aktivt væk fra fossile brændstoffer og bringer erfaring med fra andre brændselscelleprojekter:
“Brændselsceller har potentiale til at fremskynde den grønne omstilling af skibsfarten. Teknologien vil muliggøre en ny generation af meget enkle og pålidelige skibe, der vil være meget lettere at digitalisere end de skibe, vi har i dag. Det åbner op for spændende nye muligheder”, siger Jakob Steffensen, innovation lead hos DFDS.
- KCP