Den mobile e-handel vokser

Det bliver mere og mere populært at bruge mobiltelefonen til køb og søgninger på nettet – særligt blandt danskere under 50 år. Derudover er den generelle e-handel vokset med 15 procent fra 2015 til 2016, viser nye tal.

Internetkøb og -søgninger via smartphones og tablets bliver mere og mere populære. Særligt børnefamilier er glade for de mobile løsninger..

06.09.2016

SCM.dk

Mobiltelefonerne nærmer sig computerne, når det kommer til handel og søgninger på nettet. Køb via mobilerne er således steget fra seks til ti procent fra 2015 til 2016, hvilket svarer til en vækst på 66 procent. Tallet for søgninger ligger på 16 procent mod 11 procent i 2015. Det viser en ny analyse foretaget af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Det er især danskere under 50 år, der gør brug af mobilen til online shopping, fremgår det af FDIHs E-handelsanalyse. Særligt segmentet børnefamilier benytter sig af de mobile enheder i form af smartphones og tablets – både til søgninger og køb på nettet.

Læs også: DI: Nyt eksportcenter skal få gang i dansk e-handel

””Bekvemmelighed” er det første ord, der falder mig ind, når jeg ser tallene. Mobiltelefoner er altid ved hånden, og tablets er enkle og hurtige at bruge. Det passer fint i en travl hverdag for børnefamilierne, hvor det bliver hurtigt og enkelt at kunne klare sine indkøb online”, siger adm. direktør for FDIH, Niels Ralund.

Analysen bygger på svar fra 7.000 danskere omkring første halvår af 2016. Selvom de mobile enheder er ved at hale ind på computerne, er 2016-tallet for sidstnævnte stadig en del højere: Brugen af computere ved køb på nettet ligger på 71 procent, mens tallet når 59 procent for søgninger. Tablets udgør 18 procent ved køb og 21 procent ved søgninger.

Af varekategorier ligger dagligvarer, mad og drikke øverst på listen for mobiltelefoner, mens sports- og fritidsudstyr topper for tablets.

I takt med stigningen inden for smartphones og tablets er mobilbetalinger - via Mobilepay og Swipp - ligeledes steget. Her udgør mobilbetalinger nu tre procent af alle betalinger, mens tallet i 2014 lå på én procent.

Voksende e-handel generelt
Tallene fra FDIH bekræfter videre, at danskernes e-handel i år runder 100 milliarder kroner. Det svarer til en vækst på 15 procent i forhold til sidste år.

Læs også: FDIH: Dyr fragt hindrende for e-handel

FDHI forventer desuden, at dansk e-handel for hele 2016 vil lande på 160 millioner handler – en stigning på 8 procent. Estimatet kommer på baggrund af første halvår af 2016 kombineret med en fremskrivning af dankorttal.

Andet halvår af 2016 vil formentlig ligge på samme omsætningsniveau som første halvår, men med et stærkere fjerde end tredje kvartal, lyder prognosen fra FDIH.

- KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Emballage skal indberettes inden den 31. august

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle