DB Schenker får sin første eCanter

DB Schenker iværksætter endnu et miljø tiltag i sine bestræbelser om at skabe en grøn omstilling. Denne gang er der tale om en eldrevet lastbil eCanter fra Daimler.

I Hvidovre stilles en offentlig ladestander til lastbilerne og andre. Foto: DB Schenker.

For blot få uger siden annoncerede DB Schenker Danmark, at største delen af virksomhedens distributionsbiler i Hovedstadsområdet fra nu af kører på HVO100 biodiesel. I uge 50 ankom nyeste miljø initiativ DB Schenker Danmarks bilflåde – en FUSO eCanter fra Daimler.

Lastbilen er 100% eldrevet og meget lydsvag. Lastbilen vil have sin daglige rute i Hovedstadsområdet, hvor den vil være med til at støtte op om DB Schenkers mål om at minimere COudslippet i København.

"FUSO eCanter er den helt rette valg, når vi snakker om miljøvenlig transport- og logistikløsninger. Lastbilen er tilpasset bykørsel og dimensioneret til findistribution i en storby som København og den rute som den skal køre ud fra Schenkers terminal i Hvidovre", fortæller Niels Haack Josefsen, Head of Brokerage DB Schenker Danmark.

Også Rådet for Grøn Omstilling hilser DB Schenkers tiltag velkommen; "Det er en glædelig nyhed, at endnu en virksomhed i Danmark er med til at gå forrest og sætte fart på den grønne omstilling af lastbiler i form af køb og brug af en elektrisk lastbil. Det er klart den rigtige vej ud fra et klimaperspektiv", siger Daria Rivin, rådgiver inden for Klima & Transport i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

Miljøpioner

"Som en af ​​de førende logistikvirksomheder i verden falder emnet bæredygtighed som et naturligt ansvar for DB Schenker. Som Niels Haack Josefsen omtaler, er det normalt at vores kunder spørger ind til hvad vi laver af tiltag på miljø- og bæredygtighedsområdet, da der er blevet en generel folkelig interesse i miljøforbedringer. Med ønsket om at være pioner på miljøområdet forpligter vi os til de højeste standarder i den måde vi driver forretning på, handler og engagerer os i", udtaler Henrik Dam Larsen, Administrerende direktør DB Schenker Danmark.  

DB Schenker har et ønske om at yde et bidrag til samfundet og løbende forbedre firmaets miljøaftryk. Hele DB Schenker koncernen er forpligtet til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, mere specifikt er vores fokus på nr. 13 (Climate Action), nr. 12 (Responsible Consumption and Production) og nr. 11 (Sustainable Cities and Communities).

Diesel lastbil vs. eCanter lastbil

Type

Udledning

Alm. diesel lastbil  

595g CO2 pr. km

eCanter lastbil (konventionel strøm)  

340 g CO2 pr. km

eCanter lastbil (grøn strøm)  

11 g CO2 pr. km


I DB Schenker benytter vi udelukkede grøn strøm, hvilket betyder, at vores eCanter bil også kun kører på grøn strøm.

DB Schenkers distributionsbil forventes at køre 75 km i gennemsnit om dagen 260 dage om året. Ved at skifte en diesel lastbil ud med en eCanter lastbil som kun kører på grøn strøm, mindsker Schenker årligt miljøet for 11,4 tons CO2 samt al NOX-udledning. Omregnet svarer denne miljøomstilling til en besparelse af co2 svarende til 4750 liter B07 diesel (alm. diesel). 

”Vi kan ikke komme uden om, at vi er i en branche som belaster miljøet. Men samtidig er vi en uundværlig del af et velfungerende samfund, og den rolle vil ikke forsvinde. Vores ambition er at være med til at udbrede de grønne initiativer og være med til at forandre transportbranchen”, siger Henrik Dam Larsen, Administrerende direktør DB Schenker Danmark

Ladestander

I Hvidovre opstilles en ladestander, som ikke kun kan benyttes af Schenkers egne biler. Ladestanderen vil stå offentligt, så alle udenfor Schenker også kan benytte standeren til at tanke grøn strøm.

Det vil ikke bare være hvilken som helst strøm, for på alle DB Schenkers lokationer købes kun 100% certificeret grøn strøm. Det vil sige, at strømmen er produceret bæredygtigt, af vedvarende energikilder som fx sol- og vindenergi. Derudover udleder selve produktionen af grøn strøm mindre CO2.

De største på globalt plan

DB Schenker koncernen har FUSO’s største flåde af eCanter lastbiler, med i alt 41 lastbiler i daglig drift. I Berlin har Schenker anvendt eCanter siden 2018, men bare den sidste måned har koncernen udvidet med 36 biler til 11 lande. 

DB Schenkers' mål er at være pioner på miljøområdet, alt imens virksomheden tilbyder sinekunder den samme gode service men med mindre emissionsudslip.

I Danmark er DB Schenker stolt over at være en del af denne bølge, hvor der hele tiden indsamles data, så man kan forbedre de innovative tiltag og gøre dem endnu bedre til næste generation.

14.12.2020DB Schenker

Sponseret

DB Schenker får sin første eCanter

15.10.2020DB Schenker

Sponseret

DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

04.06.2020DB Schenker

Sponseret

En ny visuel identitet: DB Schenkers mest markante relancering af brandet i mere end 10 år

24.10.2019DB Schenker

Sponseret

DB Schenker investerer trecifret millionbeløb i 90.000 m2 grund til stort logistikcenter ved Taulov i DanmarkC

01.10.2019DB Schenker

Sponseret

Connect4Land: DB Schenker gør logistik nemmere

20.06.2019DB Schenker

Sponseret

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej