En ny visuel identitet: DB Schenkers mest markante relancering af brandet i mere end 10 år

Nyt forretningsdesign visualiserer virksomhedens styrker • B2B-logistikudbyder fokuserer på følelsesmæssig appel • Mere differentiering, relevans og tilgængelighed gennem nyt valg af billeder og farver • Repositionering af det mest internationale brand i DB-gruppen

Essen, 4. juni 2020 - DB Schenker foretager opdateret visualisering af eget brand. Overgangen til et nyt visuelt sprog fra verdens førende logistikudbyder starter nu. Brugen af virksomhedens logo er blevet tilpasset sammen med centrale virksomhedsstyrker, og kerneelementerne i den eksterne præsentation af markedsføring er blevet grundlæggende revideret. Det er den mest omfattende kommunikative repositionering af DB Schenker siden dens komplette anlægning til moderselskabet Deutsche Bahn.

Jochen Thewes, CEO DB Schenker: ”Internationalitet, teamwork, innovativ ånd og pålidelighed er det, der adskiller os. Vores kunder ved, hvad vi kan præstere, og hvad der adskiller os fra konkurrencen. Med vores nye visuelle sprog vil vi nu også være i stand til bedre at præsentere disse styrker. Vi har derfor besluttet at få vores brand til at skille sig stærkere ud fra logistikindustriens ofte ensartede udseende og fornemmelse. Det var på tide at genoverveje brandet og efterlade kendte skikkelser. ”

Først og fremmest er marketingfarveskemaet blevet revideret betydeligt: Blåt, der er vidt brugt i branchen, er nu udskiftet med ’Teal’, som frisk og moderne grundlæggende nuance. Introduktionen af denne nye signaturfarve understreger også DB Schenkers indsats og mål for mere bæredygtighed inden for logistik. Samtidig muliggør elementer som den røde “Pulse” identifikation og genkendelse med DB-brandet.

Rüdiger Vetter, Vicepræsident Global Marketing i DB Schenker: ”I stedet for at ændre logoet har vi ændret dets miljø. På denne måde forbliver vi tro mod brandets kerne, men kan stadig vise dets udvikling. Den stærkere følelsesmæssighed i det ydre udseende understreger vores unikke identitet, som vi hidtil har kommunikeret for lidt.”

Den nye visuelle appel afspejles også i udvælgelsen af billedemotiver. De nye billeder viser overvejende virkelige DB Schenker-medarbejdere - autentiske ”logistik helte”. Autentiske arbejdsområder vist i naturligt lys. Dette nye fokus og skiftet væk fra udskiftelige billeder af transportformer er allerede testet i den aktuelle #OurAnswerIsYes-kampagne, som har mødt meget positivt respons.

Nogle af de nye portrætbilleder er taget af den München-baserede fotograf Thomas Straub, hvis evner inden for visuel historiefortælling ideelt passer til den centrale idé om DB Schenkers nye brandimage.

Som en del af det nye virksomhedsdesign er brugen af brandets logo også meget mere fleksibel, da den obligatoriske brug af en hvid baggrund ikke længere er påkrævet. Dette gælder både for eget navn “Schenker” og det integrerede “DB” -logo til Deutsche Bahn AG. Den valgfri farveændring af skrifttypen til hvid i stedet for sort betyder, at den nu også kan bruges på mørk baggrund.

Da andelen af obligatoriske elementer i kampagne- og reklamemotiver også er blevet reduceret markant, er der generelt mere plads og frihed til at vise værdipositioneringen af brandet. Dette gør det også muligt for brandet at være mere smidig i digitale kommunikationsmiljøer i fremtiden.

Startsignalet til omorganisering af DB Schenker-brandet blev givet i 2018, hvor en stærkere global brand ledelse for DB Schenker blev indledt. Relanceringen blev drevet frem i intensiv koordinering med de enkelte forretningsenheder.

På samme tid arbejdede Deutsche Bahn AG med en repositionering til den kendte Peter Schmidt-gruppe. For DB Schenker blev designspecifikationerne for Hamburgs firmaet derefter udarbejdet af det Mainz-baserede agentur Conteam.

”Timingen var virkelig ideel. Vi samarbejdede meget godt med DB-marketingteamet. Det nye paraplybrand design og layout har gjort det muligt for os at handle mere frit i vores strategi for at placere gruppens globale brand mere hensigtsmæssigt ”tilføjer Rüdiger Vetter.

Meddelelsen om det nye brand er blevet forudgået af uger med adskillige interne præsentationer, webinarer og træningssessioner for at muliggøre introduktion af det nye og ensartede udseende, i over 130 lande over hele verden. En yderligere global udrulning er planlagt i flere trin i de kommende måneder. En virksomhedskrav er også under planlægning.

Om DB Schenker

Med omkring 76.200 ansatte på mere end 2.100 lokationer i over 130 lande, DB Schenker er en af verdens førende logistikudbydere. Virksomheden driver land, luft- og søtransporttjenester, og tilbyder også omfattende løsninger til logistik og global forsyningskædeledelse fra en enkelt kilde.

www.dbschenker.com

14.12.2020DB Schenker

Sponseret

DB Schenker får sin første eCanter

15.10.2020DB Schenker

Sponseret

DB Schenker kører nu på HVO100 biodiesel

04.06.2020DB Schenker

Sponseret

En ny visuel identitet: DB Schenkers mest markante relancering af brandet i mere end 10 år

24.10.2019DB Schenker

Sponseret

DB Schenker investerer trecifret millionbeløb i 90.000 m2 grund til stort logistikcenter ved Taulov i DanmarkC

01.10.2019DB Schenker

Sponseret

Connect4Land: DB Schenker gør logistik nemmere

20.06.2019DB Schenker

Sponseret

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej