Dansk startup lancerer ny digital, smidig og lean forsyningskæde
Forretningsmodellen er skybaseret e-handel, produktion-til-ordre, bæredygtig, risikofri for forhandlere, ekstrem skalerbar og indeholder en helt ny tilgang til markedet. På mindre end seks måneder har den danske møbelproducent Nofu etableret en komplet forsyningskæde med Dansk Supermarked som den første forhandler.
Jeg forventer, at vi inden for kort tid har 500 forhandlere i Norden, der kan tilbyde designmøbler til overkommelige priser til deres kunder, fortæller Thomas Schwartz.
Han er medstifter af og Director of Commerce and Business Development hos Nofu. Han er også stort set alle andre funktioner, eftersom en af grundidéerne i Nofus strategi er at ansætte så få medarbejdere som muligt.
Forsyningskæden skal være baseret på cloud, automatisering og gode outsourcing-partnere. Vi skal ikke have lager, stort hovedkvarter, it-afdeling, servere, fabrik etc. Vi skal være digitale, aktive, lette, smidige, hurtige og lean, siger han.
Dansk design til rimelige priser
Nofus møbler er klassisk dansk design begået af den danske designer og medstifter Bertil Stam. De er alle produceret i PEFC-certificeret asketræ med få varianter i farver. Møblerne bliver præsenteret ved nogle få udvalgte demo-modeller i butikkerne suppleret med en stand med grafiske præsentationer af møbler og muligheder.
Kunden danner sig et indtryk, foretager sit valg og samler en boks op i stil med de kendte gift-boxes, der sælger oplevelser. Kunden afleverer boksen ved kassen, foretager valg af farver og leveringsmåde på en computer og betaler. Det udløser så en direkte ordre til fabrikken i Vietnam, der producerer stolen, sofaen eller spisebordet.
Produktionstiden er en uge, og transporttiden er seks uger. Kunden modtager altså stolen seks til otte uger senere, og det sker som en direkte levering til kundens adresse med det fragtselskab, som tilbyder den bedste pris og service i kundens område.
<p>Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba</p>
Thomas Schwartz
Den digitale forsyningskæde
Både vores retail-koncept og den underliggende forsyningskæde-platform er nytænkning. Retail-konceptet gør det let og billigt for butikkerne at tilbyde designmøbler. De har ikke brug for at investere i lager, udstillingskvadratmetre eller personale, og vi tager os af alle returhåndteringer. Det er derfor stort set risikofrit for butikkerne, fortæller Thomas Schwartz.
Den bagvedliggende forsyningskæde er baseret på cloud-løsninger. Hovedbyggestenene er Visma Business ERP, Magento server og Syncorder. Syncorder er en skybaseret ordrehåndteringsløsning, der håndterer og integrerer ordreflowet fra butik til produktion og levering. Syncorder sørger for smidig og sikker integration af hele informationsflowet fra start til slut. Det sker på en automatiseret og synkroniseret måde, som sikrer hastighed, datakvalitet og skalerbarhed.
"Levering til slutkunden sker med et af de mere end 400 fragtselskaber, der er på software-platformen Consignor. Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba, tilføjer han.
Thomas Schwartz har en ledelsesuddannelse fra Forsvaret, har været professionel soldat, var en ledende kraft i dannelsen af det it-selskab, som i dag hedder Atea og har de sidste mange år fungeret som entreprenør samt leder for it og forretningsudvikling i forskellige opstartsvirksomheder inden for it, medicin og forbrugerelektronik.
Fokus på kernen
Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen. Syncorder er en stærk og driftssikker løsning til at understøtte det transaktionstunge ordreflow, så både kunder, leverandører og vi kan koncentrere os om hver vores kerneopgave, fortæller han.
Nofu har opstillet to printere hos møbelproducenten i Vietnam. Den ene printer modtager ordrer fra Syncorder og printer dem ud, så fabrikken kan producere. Den anden printer producerer en pakkelabel, som bliver sat på varen, når den efter maksimalt otte dage er færdigproduceret. Varerne bliver samlet i containere, der lige nu afgår én gang om ugen med skib fra Vietnam til København.
Vi forventer at få to afgange med containere om ugen i løbet af kort tid, slutter Thomas Schwartz, og oplyser, at Nofu også vil sælge direkte til slutkunder via e-handel, og at han forventer at indgå aftaler med flere forhandlere i Norden og Europa i løbet af 2017.