Dansk startup lancerer ny digital, smidig og lean forsyningskæde

Forretningsmodellen er skybaseret e-handel, produktion-til-ordre, bæredygtig, risikofri for forhandlere, ekstrem skalerbar og indeholder en helt ny tilgang til markedet. På mindre end seks måneder har den danske møbelproducent Nofu etableret en komplet forsyningskæde med Dansk Supermarked som den første forhandler.

Nofu producerer kvalitetsmøbler til alle rum i boligen, med kort leveringstid fra fremstilling i Vietnam til levering direkte til kunden, uden lagertid undervejs. Foto: Nofu.

18.08.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Jeg forventer, at vi inden for kort tid har 500 forhandlere i Norden, der kan tilbyde designmøbler til overkommelige priser til deres kunder”, fortæller Thomas Schwartz.

Han er medstifter af og Director of Commerce and Business Development hos Nofu. Han er også stort set alle andre funktioner, eftersom en af grundidéerne i Nofus strategi er at ansætte så få medarbejdere som muligt.

Thomas Schwartz (tv) og Bertil Stam er fætre og har sammen skabt Nofu, hvor de gør brug af cloud, outsourcing og digitale værktøjer til at drive en agil forsyningskæde for møbler. Foto: Nofu..

”Forsyningskæden skal være baseret på cloud, automatisering og gode outsourcing-partnere. Vi skal ikke have lager, stort hovedkvarter, it-afdeling, servere, fabrik etc. Vi skal være digitale, aktive, lette, smidige, hurtige og lean”, siger han.

Dansk design til rimelige priser
Nofus møbler er klassisk dansk design begået af den danske designer og medstifter Bertil Stam. De er alle produceret i PEFC-certificeret asketræ med få varianter i farver. Møblerne bliver præsenteret ved nogle få udvalgte demo-modeller i butikkerne suppleret med en stand med grafiske præsentationer af møbler og muligheder.

Kunden danner sig et indtryk, foretager sit valg og samler en boks op i stil med de kendte gift-boxes, der sælger oplevelser. Kunden afleverer boksen ved kassen, foretager valg af farver og leveringsmåde på en computer og betaler. Det udløser så en direkte ordre til fabrikken i Vietnam, der producerer stolen, sofaen eller spisebordet.

Produktionstiden er en uge, og transporttiden er seks uger. Kunden modtager altså stolen seks til otte uger senere, og det sker som en direkte levering til kundens adresse med det fragtselskab, som tilbyder den bedste pris og service i kundens område.

<p>Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba</p>

Thomas Schwartz

Den digitale forsyningskæde
”Både vores retail-koncept og den underliggende forsyningskæde-platform er nytænkning. Retail-konceptet gør det let og billigt for butikkerne at tilbyde designmøbler. De har ikke brug for at investere i lager, udstillingskvadratmetre eller personale, og vi tager os af alle returhåndteringer. Det er derfor stort set risikofrit for butikkerne”, fortæller Thomas Schwartz.

Den bagvedliggende forsyningskæde er baseret på cloud-løsninger. Hovedbyggestenene er Visma Business ERP, Magento server og Syncorder. Syncorder er en skybaseret ordrehåndteringsløsning, der håndterer og integrerer ordreflowet fra butik til produktion og levering. Syncorder sørger for smidig og sikker integration af hele informationsflowet fra start til slut. Det sker på en automatiseret og synkroniseret måde, som sikrer hastighed, datakvalitet og skalerbarhed.

"Levering til slutkunden sker med et af de mere end 400 fragtselskaber, der er på software-platformen Consignor. Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba”, tilføjer han.

Thomas Schwartz har en ledelsesuddannelse fra Forsvaret, har været professionel soldat, var en ledende kraft i dannelsen af det it-selskab, som i dag hedder Atea og har de sidste mange år fungeret som entreprenør samt leder for it og forretningsudvikling i forskellige opstartsvirksomheder inden for it, medicin og forbrugerelektronik.

”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen med Syncorder-systemet som kerne”, fortæller Thomas Schwartz..

Fokus på kernen
”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen. Syncorder er en stærk og driftssikker løsning til at understøtte det transaktionstunge ordreflow, så både kunder, leverandører og vi kan koncentrere os om hver vores kerneopgave”, fortæller han.

Nofu har opstillet to printere hos møbelproducenten i Vietnam. Den ene printer modtager ordrer fra Syncorder og printer dem ud, så fabrikken kan producere. Den anden printer producerer en pakkelabel, som bliver sat på varen, når den efter maksimalt otte dage er færdigproduceret. Varerne bliver samlet i containere, der lige nu afgår én gang om ugen med skib fra Vietnam til København.

”Vi forventer at få to afgange med containere om ugen i løbet af kort tid”, slutter Thomas Schwartz, og oplyser, at Nofu også vil sælge direkte til slutkunder via e-handel, og at han forventer at indgå aftaler med flere forhandlere i Norden og Europa i løbet af 2017.

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus