Dansk startup lancerer ny digital, smidig og lean forsyningskæde

Forretningsmodellen er skybaseret e-handel, produktion-til-ordre, bæredygtig, risikofri for forhandlere, ekstrem skalerbar og indeholder en helt ny tilgang til markedet. På mindre end seks måneder har den danske møbelproducent Nofu etableret en komplet forsyningskæde med Dansk Supermarked som den første forhandler.

Nofu producerer kvalitetsmøbler til alle rum i boligen, med kort leveringstid fra fremstilling i Vietnam til levering direkte til kunden, uden lagertid undervejs. Foto: Nofu.

18.08.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Jeg forventer, at vi inden for kort tid har 500 forhandlere i Norden, der kan tilbyde designmøbler til overkommelige priser til deres kunder”, fortæller Thomas Schwartz.

Han er medstifter af og Director of Commerce and Business Development hos Nofu. Han er også stort set alle andre funktioner, eftersom en af grundidéerne i Nofus strategi er at ansætte så få medarbejdere som muligt.

Thomas Schwartz (tv) og Bertil Stam er fætre og har sammen skabt Nofu, hvor de gør brug af cloud, outsourcing og digitale værktøjer til at drive en agil forsyningskæde for møbler. Foto: Nofu..

”Forsyningskæden skal være baseret på cloud, automatisering og gode outsourcing-partnere. Vi skal ikke have lager, stort hovedkvarter, it-afdeling, servere, fabrik etc. Vi skal være digitale, aktive, lette, smidige, hurtige og lean”, siger han.

Dansk design til rimelige priser
Nofus møbler er klassisk dansk design begået af den danske designer og medstifter Bertil Stam. De er alle produceret i PEFC-certificeret asketræ med få varianter i farver. Møblerne bliver præsenteret ved nogle få udvalgte demo-modeller i butikkerne suppleret med en stand med grafiske præsentationer af møbler og muligheder.

Kunden danner sig et indtryk, foretager sit valg og samler en boks op i stil med de kendte gift-boxes, der sælger oplevelser. Kunden afleverer boksen ved kassen, foretager valg af farver og leveringsmåde på en computer og betaler. Det udløser så en direkte ordre til fabrikken i Vietnam, der producerer stolen, sofaen eller spisebordet.

Produktionstiden er en uge, og transporttiden er seks uger. Kunden modtager altså stolen seks til otte uger senere, og det sker som en direkte levering til kundens adresse med det fragtselskab, som tilbyder den bedste pris og service i kundens område.

<p>Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba</p>

Thomas Schwartz

Den digitale forsyningskæde
”Både vores retail-koncept og den underliggende forsyningskæde-platform er nytænkning. Retail-konceptet gør det let og billigt for butikkerne at tilbyde designmøbler. De har ikke brug for at investere i lager, udstillingskvadratmetre eller personale, og vi tager os af alle returhåndteringer. Det er derfor stort set risikofrit for butikkerne”, fortæller Thomas Schwartz.

Den bagvedliggende forsyningskæde er baseret på cloud-løsninger. Hovedbyggestenene er Visma Business ERP, Magento server og Syncorder. Syncorder er en skybaseret ordrehåndteringsløsning, der håndterer og integrerer ordreflowet fra butik til produktion og levering. Syncorder sørger for smidig og sikker integration af hele informationsflowet fra start til slut. Det sker på en automatiseret og synkroniseret måde, som sikrer hastighed, datakvalitet og skalerbarhed.

"Levering til slutkunden sker med et af de mere end 400 fragtselskaber, der er på software-platformen Consignor. Det er en gennemdigitaliseret forsyningskæde uden spild. Og det er efter min mening fremtidens måde at drive en forretning på, som sikrer, at Nofu kan konkurrere i et marked med stærke aktører som fx Jysk, Ikea, Amazon og Alibaba”, tilføjer han.

Thomas Schwartz har en ledelsesuddannelse fra Forsvaret, har været professionel soldat, var en ledende kraft i dannelsen af det it-selskab, som i dag hedder Atea og har de sidste mange år fungeret som entreprenør samt leder for it og forretningsudvikling i forskellige opstartsvirksomheder inden for it, medicin og forbrugerelektronik.

”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen med Syncorder-systemet som kerne”, fortæller Thomas Schwartz..

Fokus på kernen
”Jeg har set mange it-arkitekturer og ERP-implementeringer, der var så tunge, at de tog livet af virksomheder. I NOFU overlader vi it-kompetencen til specialister, der har udviklet en gennemprøvet løsning inden for et felt. Vi bygger det hele på standard it og integrerer det sammen. Syncorder er en stærk og driftssikker løsning til at understøtte det transaktionstunge ordreflow, så både kunder, leverandører og vi kan koncentrere os om hver vores kerneopgave”, fortæller han.

Nofu har opstillet to printere hos møbelproducenten i Vietnam. Den ene printer modtager ordrer fra Syncorder og printer dem ud, så fabrikken kan producere. Den anden printer producerer en pakkelabel, som bliver sat på varen, når den efter maksimalt otte dage er færdigproduceret. Varerne bliver samlet i containere, der lige nu afgår én gang om ugen med skib fra Vietnam til København.

”Vi forventer at få to afgange med containere om ugen i løbet af kort tid”, slutter Thomas Schwartz, og oplyser, at Nofu også vil sælge direkte til slutkunder via e-handel, og at han forventer at indgå aftaler med flere forhandlere i Norden og Europa i løbet af 2017.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle