Dækproducent vil gå den grønne vej: ”Regummierede dæk skal tilbage på landkortet”

Mindre råstofforbrug, færre udgifter og lavere CO2-udslip. Fordelene ved regummierede dæk er mange, men alligevel er det kun hver fjerde lastbil i Danmark, der kører på regummierede dæk. Det skal ændres, mener Euromaster.

Når man regummierer dæk, anvendes der 70 procent mindre olie og 20 kilo mindre stål. Det svarer til en besparelse på cirka 50 kilo råmateriale. Samlet udledes der 40 procent mindre CO2 end ved produktionen af helt nye dæk. Foto: Euromaster.

03.12.2021

SCM.dk

Genmem sit moderselskab, Michelin, har Euromaster meldt sig ind i Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, der arbejder for at få flere transportfirmaer til at genanvende deres dæk fremfor automatisk at købe nye. Flere skal nemlig få øjnene op for den klimavenlige produktionsform, så transportbranchen kan bidrage mere til den grønne omstilling, mener dækspecialisten.

”De bedste karkasser kan regummieres to gange. På den måde genskaber man et anvendeligt dæk, der kvalitetsmæssigt lever op til højeste standard, og hvor råvareforbruget er væsentligt lavere end ved produktionen af helt nye dæk”, siger Lars Skov Andersen, der er ansvarlig for lastbildæk hos Euromaster i Danmark. 

Selvom få vognmænd i dag regummierer deres dæk er praksissen ikke ny – den er blot gået i glemmebogen for mange.

Læs også: IDA: Danmark skal satse på e-roads til tung transport

”Hvor transportbranchen tidligere i vid udstrækning benyttede sig af muligheden for at genbruge og genanvende deres brugte dæk, er mange i dag i stedet tilbøjelige til at købe billigere dæk, som kun holder til ét dækliv. Og det er synd og skam, for regummiering af nedslidte dæk er sund fornuft både for miljøet og økonomien”, siger formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Erik Neuberg Rasmussen.

Derfor glæder han sig over at have fået en spiller af Michelins størrelse med på holdet:

”De vil kunne være med til igen at sætte regummiering på dagsordenen og udbrede budskabet om, at regummierede dæk har samme kvalitet som nye dæk, og at sikkerheden og holdbarheden er i top”, tilføjer han.

En langt grønnere løsning 

Processen ved regummiering består i, at karkassen gennemtestes. Når den er godkendt, fjernes det nedslidte mønster. Herefter udbedrer man eventuelle skader fra sten og rust i dækkets øverste bæltelag, og til sidst lægges der et tyndt lag bindegummi og en ny slidbane på karkassen, inden denne vulkaniseres, og dækkets egenskaber dermed genskabes og forbedres. 

Det betyder, at der anvendes 70 procent mindre olie og 20 kilo mindre stål. Det svarer til en besparelse på cirka 50 kilo råmateriale. Samlet udledes der 40 procent mindre CO2 end regummiering end ved produktionen af helt nye dæk. 

Læs også: Danske Fragtmænd tilslutter sig udvikling mod tung transport på el med ny lastbil

”Der er en markant besparelse i klimaregnskabet for landtransportbranchen, når man regummierer med lokale dæk frem for at producere nye dæk, der nogle gange bliver transporteret hertil helt fra Fjernøsten, hvilket også udleder CO2”, uddyber Lars Skov Andersen.

Han pointerer også, at regummiering også er billigere i det lange løb, selvom mange ikke er klar over det. Når kvalitetsdæk regummieres to gange, bliver den samlet pris nemlig billigere end et lavkvalitetsdæk, der ellers ser billigst ud ved første øjekast.

”Vi vil gerne udbrede de mange fordele ved regummiering, og det er derfor, Michelin er blevet medlem af Fabrikantforeningen”, afslutter Lars Skov Andersen. 

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online