IDA: Danmark skal satse på e-roads til tung transport

Klimarådets tiltrængte transportrapport understreger vigtigheden i at få sat lastbiler længere op på klimadagsordenen, nødvendigheden af en sektorstrategi og en fælles europæisk indsats for e-roads, mener Ingeniørforeningen, IDA.

Klimarådet er udkommet med sin transportrapport, som vil hive lastbiler højere op på klimadagsordenen samt adressere mulighederne og udfordringerne ved e-roads. Arkivfoto.

20.10.2021

SCM.dk

Vigtigheden i at handle hurtigt på transportområdet bliver nu cementeret med Klimarådets rapport ’Veje til klimaneutral lastbiltransport’. For lastbilers CO2-udledning har længe gået under radaren i klimadebatten, hvor transportsektoren i modsætning til alle andre sektorer ikke har formået at reducere dets udledninger siden 1990. Særligt temaet om e-roads bliver modtaget med kyshånd i IDA.

”Tak til Klimarådet for at sætte klimabelastningen ved varetransport højt på dagsordenen, for den tunge transport har alle dage været klimaets smertensbarn, for det er i dag teknologisk muligt at løse de udfordringer. Danmark er en lille spiller i det store transportklimaregnskab, men vi er en del af et stort distributionsnet i Europa. Derfor mener jeg, vi skal samarbejde med Tyskland og Sverige, hvor de allerede arbejder med e-roads, der kan forlænge rækkeviden for batterilastbiler. Jeg ser ingen grund til, at Danmark ikke også skal bidrage væsentligt til denne udvikling”, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Klimarådets rapport adresserer tre udfordringer med e-roads. For det første findes de elektriske vejsystemer i dag kun på forsøgsstrækninger. For det andet har e-roads særlige praktiske udfordringer, hvor eksempelvis en nedfalden køreledning kan ramme hele vejstrækninger. For det tredje er en fordelagtig økonomibetinget af en høj udnyttelsesgrad og udrulning i mange lande.

”Vi er jo afhængige af fællesskabet, når de store transportbeslutninger skal træffes. Vores nabolande er i fuld sving med at arbejde for e-roads, og derfor kan den danske regering med fordel presse på i EU for hurtig afklaring af, om hvilke perspektiver der er i en fælleseuropæisk satsning på e-roads”, siger Thomas Damkjær Petersen.

Læs også: Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

IDA mener også, at en klimasektorstrategi er nødvendig for fremtidens arbejde med den tunge transports bidrag til at opnå klimaneutralitet. Vi er enige med Klimarådet i, at teknologier som power-to-x ikke skal prioriteres til lastbiler – det skal primært bruges i skibe og fly. Udviklingen af den nødvendige infrastruktur for drivmidler bør være et centralt element af en sådan sektorstrategi.

”Klimarådets forslag til en national sektorstrategi, som gerne skal omfatte hele transportsektoren, er en rigtig god idé. Mine ønsker til en sektorstrategi skal blandt andet indeholde løsninger på, hvordan vi kan speede elektrificering af varedistribution op, hvordan vi kan bruge vores havne bedre, men også hvordan Danmark bedst indgår i en europæisk sammenhæng”, siger Thomas Damkjær Petersen.

I dag udleder lastbiler i Danmark ca. 1,7 mio. tons CO2 årligt. Med nuværende klimatiltag, som blandt andet tæller iblandingskrav og EU-krav til bilmotorer, forventer man en reduktion på 0,2 frem mod 2030. Derfor skal lastbiler reducere mere for at møde 2030-mål og på sigt blive C02-neutrale.

- KCP

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg