IDA: Danmark skal satse på e-roads til tung transport

Klimarådets tiltrængte transportrapport understreger vigtigheden i at få sat lastbiler længere op på klimadagsordenen, nødvendigheden af en sektorstrategi og en fælles europæisk indsats for e-roads, mener Ingeniørforeningen, IDA.

Klimarådet er udkommet med sin transportrapport, som vil hive lastbiler højere op på klimadagsordenen samt adressere mulighederne og udfordringerne ved e-roads. Arkivfoto.

20.10.2021

SCM.dk

Vigtigheden i at handle hurtigt på transportområdet bliver nu cementeret med Klimarådets rapport ’Veje til klimaneutral lastbiltransport’. For lastbilers CO2-udledning har længe gået under radaren i klimadebatten, hvor transportsektoren i modsætning til alle andre sektorer ikke har formået at reducere dets udledninger siden 1990. Særligt temaet om e-roads bliver modtaget med kyshånd i IDA.

”Tak til Klimarådet for at sætte klimabelastningen ved varetransport højt på dagsordenen, for den tunge transport har alle dage været klimaets smertensbarn, for det er i dag teknologisk muligt at løse de udfordringer. Danmark er en lille spiller i det store transportklimaregnskab, men vi er en del af et stort distributionsnet i Europa. Derfor mener jeg, vi skal samarbejde med Tyskland og Sverige, hvor de allerede arbejder med e-roads, der kan forlænge rækkeviden for batterilastbiler. Jeg ser ingen grund til, at Danmark ikke også skal bidrage væsentligt til denne udvikling”, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Klimarådets rapport adresserer tre udfordringer med e-roads. For det første findes de elektriske vejsystemer i dag kun på forsøgsstrækninger. For det andet har e-roads særlige praktiske udfordringer, hvor eksempelvis en nedfalden køreledning kan ramme hele vejstrækninger. For det tredje er en fordelagtig økonomibetinget af en høj udnyttelsesgrad og udrulning i mange lande.

”Vi er jo afhængige af fællesskabet, når de store transportbeslutninger skal træffes. Vores nabolande er i fuld sving med at arbejde for e-roads, og derfor kan den danske regering med fordel presse på i EU for hurtig afklaring af, om hvilke perspektiver der er i en fælleseuropæisk satsning på e-roads”, siger Thomas Damkjær Petersen.

Læs også: Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

IDA mener også, at en klimasektorstrategi er nødvendig for fremtidens arbejde med den tunge transports bidrag til at opnå klimaneutralitet. Vi er enige med Klimarådet i, at teknologier som power-to-x ikke skal prioriteres til lastbiler – det skal primært bruges i skibe og fly. Udviklingen af den nødvendige infrastruktur for drivmidler bør være et centralt element af en sådan sektorstrategi.

”Klimarådets forslag til en national sektorstrategi, som gerne skal omfatte hele transportsektoren, er en rigtig god idé. Mine ønsker til en sektorstrategi skal blandt andet indeholde løsninger på, hvordan vi kan speede elektrificering af varedistribution op, hvordan vi kan bruge vores havne bedre, men også hvordan Danmark bedst indgår i en europæisk sammenhæng”, siger Thomas Damkjær Petersen.

I dag udleder lastbiler i Danmark ca. 1,7 mio. tons CO2 årligt. Med nuværende klimatiltag, som blandt andet tæller iblandingskrav og EU-krav til bilmotorer, forventer man en reduktion på 0,2 frem mod 2030. Derfor skal lastbiler reducere mere for at møde 2030-mål og på sigt blive C02-neutrale.

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online