04.05.2022 | Lager & distribution
Covid-prop i verdens største containerhavn kan få større følger end Suez-blokering
Tomme containere hober sig op i verdens største containerhavn i Shanghai på grund af foranstaltninger mod coronavirus.
Når lastbiler skal ind i coronaramte Shanghai for at hente eller aflevere containere i verdens største containerhavn, skal de kunne fremvise en negativ coronatest samt en række tilladelser, der tager lang tid at få godkendt. Samtidigt er mange varehuse blevet forseglet, så lagerkapaciteten i Shanghai er kraftigt reduceret.
Situationen medfører logistiske flaskehalse på alle niveauer og har blandt andet resulteret i en massiv ophobning af containerskibe ud for Shanghais kyst. Skibene venter på at kunne lægge til land for at af- og pålaste godscontainere, oplyser Peter Bøgh Hansen, der er politisk chef for DI i Kina.
”Afhængig af hvor længe udfordringerne i Shanghai varer ved, vil følgerne på verdensplan vokse. I første omgang kan det give andre af verdens havne ro til at få ryddet op i den ophobning af gods, de har til behandling. Men når der kommer hul på bylden fra Shanghai, kan presset for at få fragten rundt skabe køer og længere ventetid jorden rundt”, siger Peter Bøgh Hansen.
Suez-følger spøger stadig
Peter Bøgh Hansen vurderer, at følgerne af ophobningen i Shanghai kan blive større og længerevarende, end de var, da et containerskib i marts 2021 blokerede Suez-kanalen. Det førte til massive forsinkelser på varelevering jorden rundt.
”Følgerne af blokeringen i Suez er medvirkende årsag til den mangelsituation, der er på mange varer. Krigen i Ukraine og coronapandemien er også medvirkende, men logistikken omkring varefragt verden rundt er stadig ramt af blokeringen”, siger Peter Bøgh Hansen.
Læs også: Endelig vender trenden: Forsinkelser i skibsfragt bliver mindre
Mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport sker via Shanghai, og det er især kul, metaller, maskineri og olieprodukter, der går ind og ud af Shanghais havne med mere end 2.000 månedlige skibe ind og ud.
”Det er utvivlsomt et af verdenshandelens vigtigste knudepunkter, også for danske virksomheder. Både hvad angår kinesiske leverancer af forbrugsvarer og komponenter til den danske industri, men også i forhold til distribution af danske varer på det kinesiske marked”, siger Peter Bøgh Hansen.
Kinas restriktioner vil være vedvarende
Han opfordrer i første omgang danske virksomheder til at benytte havne og øvrige fragtmuligheder udenfor Shanghai, så længe byens lockdown fortsat er gældende.
Den løsning kan dog vise sig at blive kortvarig, hvis restriktionerne i Shanghai udvides til også at omfatte andre regioner i Kina.
”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restirktioner. Det er en situation, danske virksomheder bør forholde sig til også i forhold til overvejelser omkring fremtidige leverandørkæder, da det kan få betydelig indvirkning på landets rolle i fremtidens verdenshandel”, siger Peter Bøgh Hansen.
- KCP
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.