Brexit vil påvirke væksten af særlige fagområder

Fire ud af ti logistikfagfolk siger, at handelsusikkerhed er den største barriere for innovation i forsyningskæden i deres virksomheder. Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S hos BluJay Solutions, forudsiger at fire roller i forsyningskæden, vil vokse i lyset af Brexit blues.

Modstandsdygtighed i forsyningskæden er blevet et make-or-break for virksomheder, når de møder globale udfordringer. Arkivfoto. .

Fire ud af ti (39 procent) logistikfagfolk siger, at handelsusikkerhed er den største barriere for innovation i forsyningskæden i deres virksomheder, ifølge den seneste globale forskning fra BluJay Solutions. Resultaterne tyder på, at geopolitiske faktorer som Brexit holder virksomheder tilbage fra at investere i forsyningskædens modstandskraft og smidighed.

Forstyrrelser forårsaget af Covid-19-pandemien kan imidlertid have ført til et skift i tankegangen, når det kommer til et disruptionberedskab. Mere end en tredjedel (34%) mener, at deres virksomhed vil foretage betydelige eller ekstreme ændringer i, hvordan de designer og driver forsyningskæden på grund af erfaringer fra dette år.

Hvordan påvirker dette beskæftigelsen i logistiksektoren under Brexit-kaoset og videre? Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S forudsiger, at forsyningskædesektoren vil se et voksende antal af følgende job i de næste par år:

Toldembedsmænd og interne toldhold

Uanset Storbritanniens generelle situation, vil transport af varer over grænsen efter Brexit blive mere tids- og arbejdskrævende. Forudsigelser fra branchen estimerer, at britiske virksomheder skal udfylde 400 millioner toldangivelser om året efter Brexit. Storbritannien importerer i øjeblikket 70% af alle varer, der sælges her, og vi kan forvente, at globaliseret handel fortsat vil være en vital del af forsyningskædeaktiviteten. Så det at have de rette færdigheder og fagfolk på plads for at udjævne toldprocessen vil være afgørende for at holde forsyningskæden kørende og minimere grænseforsinkelser.

Logistikplanlæggere

Som vi har set igennem årets Covid-19-pandemi, har udnyttelse af modstandsdygtighed og redundans i forsyningskæden været en make-or-break-faktor for virksomheder på tværs af sektorer. Logistikplanlæggere er nøglemedarbejdere, der hjælper virksomheder med at udforske og vurdere nye potentielle handelsruter. De kan hjælpe med at opskalere eller nedskære supply chain-operationer for at matche den svingende efterspørgsel og samtidig minimere risikoen.

For mindre virksomheder, der ikke kan understøtte fuldtids logistikmedarbejdere internt, tilbyder de seneste års digitaliseringsboom en løsning. Logistik-As-A-Service vil udvikle sig på baggrund af den stadigt mere integrerede og samarbejdende karakter af partnerhandelsnetværk.

Teknisk personale og 'on-the-ground' personale til samarbejde

Mange forudsiger, at der efter Brexit vil være et skub i retning af mere protektionistiske handelspolitikker, hvilket resulterer i en” køb lokal” nødvendighed på forbrugerniveau. Mere lokal specialiseret produktion betyder en mere distribueret forsyningskæde. En ny, fælles samarbejdsmodel af logistik skal udvikles til at håndtere dette større antal forsyningssteder, produktion, distribution og mest afgørende levering.

Dette kan føre til en vækst i post-Brexit  roller både på jorden såvel som i teknologiteams, der kan koordinere indsatsen fra flere logistikhold og hundreder af små leverandører.

Chief Supply Chain Officer

Et stigende antal virksomheder giver nu forsyningskæden plads ved bordet. Fremadrettet vil vi se, at flere organisationer anvender denne tilgang, da branchen søger at løse nye udfordringer i forsyningskæden. At være i stand til at levere til kunder efter planen gennem den uundgåelige Brexit-forstyrrelse vil være nøglen til at skabe en konkurrencemæssig fordel på ethvert marked.

Mens forsyningskædens fokus på minimering af omkostninger helt klart ikke forsvinder, er det et must for dem, der ønsker at skille sig ud i en sektor i hurtig ændring, at balancere dette op mod at maksimere kundeoplevelsen.

E2open Completes Acquisition of BluJay Solutions and Raises Fiscal Year 2022 Guidance

07.09.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

23.08.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Seneste software-versioner fra BluJay tilbyder nye muligheder for yderligere understøttelse af problemfri global handel

02.08.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Behovet for en smart forsyningskæde

02.07.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Volvo fornyer og udvider TMS-partnerskabet med BluJay

15.06.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Fleksibel transport bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter

24.05.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

BluJay’s Parcel Solution modtager FedEx® Platinum Tier Award 2021