Betalingsveje gør det af med tomme lastrum
Vejafgifter får vognmænd til at være mere grundige, når lastbilerne skal pakkes til glæde for både miljøet og effektiviteten.
Betalingsveje får fragtmænd til at gøre sig ekstra umage, når lastrummet skal pakkes, viser nyt studie fra det tyske forskningsinstitut Fraunhofer ISI.
Når der kommer afgifter på vejene, vil fragtselskaber gøre, hvad de kan for at spare penge, skriver Ingeniøren. Og derfor tager de fat i pakningen af lastrummet. For ved at forbedre logistikken, kan det forebygges, at lastbilerne skal køre rundt med tomme lastrum på de dyre betalingsveje. Og det er både til stor glæde for fragtmændenes indtjening og for miljøet.
Læs også: DSV i Sverige tester hybrid-lastbiler
Undersøgelsen, som Fraunhofer ISI har foretaget i samarbejde med det polytekniske universitet i Madrid på vegne af den grønne paraplyorganisation Transport & Environment, går tæt på udviklingen i den tunge vejtransport i Spanien og Tyskland, efter at landene har indført betalingsveje.
Undersøgelsen viser blandt andet, at andelen af tomme lastbiler i Tyskland er faldet fra tre til to procent, efter at vejbetalingssystemet blev indført i 2005. Og det er et pænt fald, når det estimeres, at hver femte lastbil på de europæiske veje kører rundt med tomt lastrum.
Læs den fulde undersøgelse af konsekvenser ved vejafgifter for lastbiler her.
-CHM