Arla leverer nu mælk til københavnerne på grønnere vis
Som et led i deres plan om at kunne sælge en helt CO2-neutral liter mælk inden 2050, sætter Arla nu den første danske el-lastbil på vejene. Den reducerer udledning af CO2 med 67 procent, fjerner partikelforurening og støjer markant mindre.
Siden den 25. september har man kunne se en MAN-lastbil køre rundt i Storkøbenhavn med store batteripakker under sig. Den er købt og sendt ud på de københavnske veje af mejerigiganten Arla. El-lastbilen tilslutter sig Arlas begyndende hær af CO2-reducerende køretøjer, som på stående fod består af to biogasdrevne lastbiler.
På baggrund af erfaringerne med de grønne alternativer, vil dieselbilerne løbende bliver skiftet ud. ”Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. El-lastbiler er en af de muligheder, vi tester”, siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark, i en pressemeddelelse.
Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København
I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN, der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til københavnerne på grøn strøm.
Ikke en hybridløsning
Arlas nye MAN eTGM kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund. Der er således ikke tale om en hybridløsning, hvor en traditionel dieselmotor producerer el. Kølemaskinen, som skal holde mælken kold, drives også af ren el via en converter, der trækker strømmen fra bilens højspændingsbatteri, så afkølingen af mælken også sker ved hjælp af el.
”Det understreger, at potentialet i forsøget er kæmpestort. Hvis alt går vel, kan vi fjerne partikelforureningen, reducere støjen og derudover reducere 67 procent af CO2-udledningen. Det er meget spændende,” siger Helle Müller Petersen.
Læs også: Videnskab hjælper Maersk og Arla på klimafronten
Også liften betjenes af strøm, der kommer fra lastbilens 24V batteripakke og som oplades via solpaneler på taget af kølekassen.
Helt klimaneutral i 2050
Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne, emballageforbruget og distributionen ud til forbrugerne.
Indtil videre er el-lastbilen dog ikke helt CO2-neutral, men kun 67 procent reducerende. Det skyldes, at Arla regner produktionen af batteriet og dets levetid med i CO2-regnskabet.
- KCP