Amazon forventer kraftig vækst i Indien
Nethandelsgiganten Amazon har store forventninger til Indiens vækst som marked og regner med, at det vil blive koncernens næststørste inden for en overskuelig fremtid.
Indien er et land i vækst på adskillige parametre, herunder indbyggernes købekraft, og det er ikke gået ubemærket hen hos den amerikanske e-handelsmastodont Amazon. Her forventer man således, at det indiske marked vil fortsætte vokseværket de kommende år og blive selskabets største uden for USA, skriver Economic Times.
Indien vil dermed overhale både Japan, Tyskland og Storbritannien i værdi, og desuden også blive det hurtigste til at nå op på $10 mia. i samlet gross merchandise value (GMV, den samlede værdi at alle varer til salg på platformen) i Amazons historie.
Jeg kan ikke forudse året, men inden for få år vil Indien være det næststørste marked for os (efter USA), det er der ingen tvivl om. Vi har nogle mål, og dem bliver det indiske team ved med at overgå, og vi vil aldrig lade os begrænse af et budget. Budgettet vil være dynamisk og hele tiden udvikle sig, siger senior vice-president for international business hos Amazon, Diego Piacentini, til Economic Times.
Amazon har kun været til stede i Indien i godt to år, og væksten på markedet, der i høj grad er drevet af mobilhandel, overstiger alle forventninger. I dag har selskabet omkring 30 mio. varer til salg på sin indiske platform og vækstraterne kan meget vel få selskabet til, med Diego Placentinis ord i baghånden, at investere endnu flere midler end de $2 mia. (godt 13 mia. kr.), som topchef Jeff Bezos lovede sidste år.
Af de to mia. dollars er knap en fjerdedel investeret i flagskibet Amazon Seller Services, og også på logistikfronten har Amazon opgraderet i stor stil. Over det sidste års tid har man således tredoblet sin lagerkapacitet i landet til godt 140.000 m3 fordelt på 21 faciliteter i 10 byer.
En enkelt mulig udfordring tegner sig dog i Amazons horisont. Da Indien begrænser udenlandsk kapital i B2C e-handel, opererer Amazon kun en markedsplads, som man så stiller til rådighed for andre virksomheder, der kan købe og sælge produkter.
Læs også: Amazon er verdensmester i SCM
Indiens fysiske butikker mener imidlertid, at det bare er en metode til at omgå reglerne og planlægger at trække sagen i Delhis højesteret. Det har dog ikke skræmt investorerne væk, og indtil videre afviser Amazon også ville begrænse sig til en app-baseret løsning, og investerer i stedet i teknologi til både mobil og computer.
-AK