8 måder at implementere IoT sikkerhed på i din virksomhed

I dag er det ikke unormalt, at Beumer modtager et spørgeskema med 200-300 spørgsmål fra potentielle kunder om sikkerheden i deres produkter. Derfor har producenten af logistik-systemer implementeret IoT-standarder til fordel for ordrebogen.

Selvom det langt fra altid er et decideret krav, at deres systemer skal overholde bestemte standarder, så er det alligevel nogle punkter, der tilfredsstiller et ønske og behov ved kunderne. Foto: Alexandra Instituttet.

03.03.2022

SCM.dk

Beumer producerer logistik-systemer, eksempelvis til bagagehåndtering. Nogle af de systemer har services, der er koblet på nettet – andre ikke.

Men selvom deres udgangspunkt derfor ikke som sådan er at udvikle IoT-produkter, men at producere og levere de bedste logistik-systemer, så skal sikkerheden være i højsædet, når systemerne bliver brugt i knudepunkter som eksempelvis lufthavne. For så betyder det, at sabotage af systemerne i værste fald vil kunne lukke trafik ned i en rum tid. 

”Forestil dig, at bagagehåndteringen i en lufthavn pludselig ikke kan sende bagagen de rette steder hen. Der vil ikke gå længe før, at det bliver et logistisk kaos. Selv i mindre målestok kan rod med systemerne gøre skade – et større firma, der håndterer levering og returforsendelser af varer kan blive lagt ned af kundehenvendelser, hvis det ikke fungerer”, pointerer Claus Riber, som er Senior Manager for SW Cyber Security ved Beumer.   

Læs også: Virksomheder mangler standarder ved IoT-sikkerhed

På det halvandet år, hvor han har været ved Beumer, er fokusset på sikkerhed kun blevet større. I den forbindelse deltog de i et virksomhedsforløb i CIDI-projektet, hvor de fik adgang til ekspertviden, konkrete værktøjer, netværk, workshops og masterclasses. Og noget af den viden, de fik med derfra, kan du få indblik i her. Faktisk får du en række gode råd fra Claus lidt længere nede i artiklen, men det første og vigtigste råd bruger vi lige lidt tid på først.  

Standarder guider i forhold til kunders forventninger

Gevinsten ved at være i et netværk inden for IoT-området har for Beumer især været, at de er blevet guidet til, hvilke standarder man kan bruge hvordan. De var begyndt at bruge standarder i deres arbejde, men at få større viden om de forskellige standarders forcer, har givet dem en øget klarhed i deres kommunikation med kunderne. 

Selvom det langt fra altid er et decideret krav, at deres systemer skal overholde bestemte standarder, så er det alligevel nogle punkter, der tilfredsstiller et ønske og behov ved kunderne.  

”Oftere og oftere oplever vi, at kunderne forud for at indgå en aftale med os, sender os et spørgeskema på 200-300 spørgsmål om sikkerhed. Spørgsmålene er sjældent en kopi af standarderne, men der er så mange overlap, og plukket så tilpas meget hist og pist, at vi kan se, at det nogenlunde passer med rammerne i standarderne. Så vi kan se, at det er de forventninger der er – at vi kan leve op til kravene i standarderne”, forklarer Claus. 

Læs også: De vil revolutionere bilindustrien med en opkoblet bil via IoT-platform

Det er imidlertid ikke kun, fordi kunderne efterspørger det, at standerne er en hjælp i arbejdet. 

”Nogle gange ser vi kontrakter, hvor der ikke har stået meget i forhold til sikkerhed, hvor kravene er mere eller mindre umulige at opfylde. Risikoen for et vellykket angreb kan aldrig elimineres helt, men vi kan modvirke og mindske sandsynligheden for, at det sker. Der hjælper det også os, at vi har nogle konkrete krav, vi kan blive enige om, at vi opfylder”, uddyber Claus.

Derfor anbefaler Claus, at man sætter sig ind i de standarder, der gælder for ens område. Men derudover anbefaler han endvidere:

  1. Tal med andre om, hvordan de er kommet i gang, gerne ved at deltage i et netværk. Der kan man få indblik i - også - de blødere sider af arbejdet med sikkerhed. 
     
  2. Start arbejdsgrupper op internt i virksomheden med repræsentanter fra forskellige teams, hvor I kan drøfte og gennemgå krav og undersøge, hvordan I bedst får dem implementeret. Engager i den forbindelse nogle ambassadører til at promovere sikkerhedstankegangen.
     
  3. Skab awareness om jeres sikkerhedsarbejde ved at holde interne seancer, hvor både interne og eksterne oplægsholdere kan fortælle om vigtigheden af arbejdet.
     
  4. Læg ikke ansvaret for sikkerheden ved én person, og slet ikke en, der sidder for langt fra virkeligheden. Implementeringerne skal ikke bare virke i teorien, men også når de møder systemerne og hverdagen.
     
  5. Få sikkerhedsarbejdet gjort håndgribeligt. Det ses ofte som en klods om benet, som noget ekstra man skal gøre, der kommer på tværs af funktionaliteten i systemerne. Men de skal ikke tænkes separat, de skal virke i samspil fra starten. 
     
  6. Det forrige råd er særligt relevant, fordi der naturligt er et stigende behov for flere og flere features, uanset hvilke risici der følger med. Derfor skal det tænkes sammen fra starten. Features, der kun kan lade sig gøre, hvis det åbner for en høj risiko, er sikkerhedsmæssigt uansvarligt.
     
  7. Lad være med at opfinde for meget selv, men læn jer op af best practises. Det sparer jer både tid og fejlslutninger. Man har sjældent det fulde billede – noget kan måske se fint ud umiddelbart, men hvordan man vedligeholder sikkerheden i systemer, man selv har opfundet, kan ende med at blive en kompleks opgave. 

For Beumer handler sikkerhed naturligvis om, at de kan levere sikre produkter til deres kunder, men det handler lige så meget om troværdighed og tillid – at man kan have tillid til, at man er godt stillet med et logistik-system fra dem. Der skal ikke mange uheldige tilfælde til, før man bliver fravalgt som producent. Derfor anbefaler Claus også, at man kommer i gang med de gode råd – hellere i går end i dag! 

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

25.10.2024SCM.dk

Nyt samarbejde skal styrke små og mellemstore virksomheders it-sikkerhed

24.10.2024Industriens Fond

Sponseret

Kunstig intelligens gør vindmølle-reparationer mere præcise

24.10.2024SCM.dk

Ny software til optimering af materialehåndtering

23.10.2024SCM.dk

Green-tech startups får hjælp til at åbne USA

23.10.2024SCM.dk

Tool-kit skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

22.10.2024AGR

Sponseret

AGR bliver modulopbygget for at imødekomme B2B-virksomheders behov

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online