De vil revolutionere bilindustrien med en opkoblet bil via IoT-platform
Lynk & Co er en global mobilitetsvirksomhed, der i partnerskab med Geely Holding, Geely Auto Group og Volvo Car Group, har udviklet en ’connected car’ – en opkoblet bil. Bilen benytter Orange Business Services IoT-platform og infrastruktur til at levere de forskellige online tjenester til bilisterne.
‘01’ modellen er en SUV, hvor enkelthed er i højsædet. Lynk & Co tilbyder medlemsbaseret mobilitet til dem, der vil dele en bil i stedet for at anskaffe sig en på traditionel vis. Bilen kommer nemlig med en delefunktion, som giver bilens ejer mulighed for at generere en ekstra indkomst ved hjælp af de forskellige muligheder for deling. Lynk & Co medlemmer kan også selv kontrollere, monitorere og dele bilen direkte fra en app, der kommunikerer med bilen via cloud-teknologi.
Den integrerede bilteknologi er designet til at være så brugervenlig som mulig, uden at det koster ekstra. Alle biler er udstyret med store konfigurerbare touchskærme og telematik, som altid vil være forbundet til internettet og bilens cloud-løsning.
Orange har i tæt samarbejde med Lynk & Co og deres søstervirksomhed CEVT, en innovativ teknologivirksomhed ejet af Geely Holding, udviklet en løsning, der understøtter Lynk & Cos forretningsmodel. Hver bil får gavn af Oranges IoT-styrede Global Connect løsning, som giver sikker og problemfri integration mellem de forbundne bilers tjenester, netværksadgang og online sporing. Det gør det muligt at forsyne ejeren med fx betalingsrapporter og vedligeholdelsesopdateringer.
Globale SIM-kort er integreret i bilen og IoT-forbindelsen fra Orange gør, at bilisterne kan bruge løsningen uanset geografisk placering grundet et roamingsystem, der automatisk skifter mellem tilgængelige netværksudbydere, så forbindelsen ikke kompromitteres.
LÆS OGSÅ: Bring sætter fart på innovationen
”Nutidens kunder ønsker mobilitet og har ikke nødvendigvis lyst til at eje deres egen bil. Orange Business Services IoT-platform og den globale netværkskapacitet er afgørende for, at vi kan realisere vores vision om at skabe et mobilitetsbrand, der er født digitalt, og er designet til de altid opkoblede kunder”, siger udviklingschefen hos Lynk & Co, David Green.
”Vi er stolte af være en del af den nye generation af konstant forbundne biler, der kommer til at gøre trafikken mere sikker, enklere og mere bæredygtig. Vores innovative tilgang til konnektivitet gør, at vores kunder kan gøre brug af forbundne tjenester, som Lynk & Co har gjort det”, siger Senior Vice President for Orange Business Services i Europa, Nemo Verbist.
Kunderne kan, direkte efter at have købt en Lynk & Co bil, vælge at udbyde den til deling, evt. på månedsbasis, og hermed generere en ekstra indkomst. Bilerne og mobilitetstjenesterne tilgås online eller via Lynk & Co medlemsklubber, der er designet til at være et socialt mødested frem for et egentligt showroom. I øjeblikket er der åbnet tre medlemsklubber hhv. i Amsterdam, Antwerpen og Göteborg, mens der snart åbnes nye i Berlin, Barcelona, Milan og Paris. Flere vil følge. Det oplyser Orange Business Services i en pressemeddelelse.
- PBH