Bring sætter fart på innovationen

Pandemien har både rystet forsyningskæder og skabt innovation. Det nordiske logistikselskab Bring udviklede for eksempel en smart applikation, der gør det muligt for modtager af en pakke at kvittere for modtagelsen på egen enhed. Det mest bemærkelsesværdige er nok hastigheden: Udvikling og implementering tog under ét døgn.

Bring har – på et døgn - udviklet en applikation, der sender en sms til forbrugeren på leveringstidspunktet, så forbrugeren kan bruge deres egen telefon eller tablet til at underskrive bekræftelse på modtagelse. Løsningen mindsker smittespredning. Foto: Bring..

15.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Orange Business Services offentliggjorte for nylig en ny undersøgelse af, hvordan den globale forsyningskædemodel skiftede i 2020, og hvordan pandemien medførte nye risici og ændrede tilgangen til digital modstandsdygtighed, omkostningskontrol og bæredygtighed.

Et godt eksempel på dette er det nordiske post- og logistikfirma Bring. De indså hurtigt, at de var nødt til at fjerne enhver form for potentiel virusspredning mellem chauffører og forbrugere, når chauffører leverer forsendelser. De udviklede derfor en applikation, der sender en sms til forbrugeren på leveringstidspunktet, så forbrugeren kan bruge deres egen telefon eller tablet til at underskrive bekræftelse på modtagelse.


En smart løsning. Men det mest bemærkelsesværdige er nok hvor hurtigt, det blev implementeret. Bring fik ideen om morgenen, ved midnat var den i produktion på Brings "GLOW" e-logistikplatform, og den næste dag var den i brug. Det fortæller Jerker Dammbro, GLOWs Senior Vice President.

Hvis pandemien har vist os noget, så er det, at hurtig innovation og forandring kan være nøglen til overlevelse, når omstændighederne ændrer sig dramatisk. Orange Business Services undersøgelse viser, at 74 procent af lederne i forsyningskæden har fortsat med at innovere igennem krisen, og 44 procent siger, at krisen har haft en positiv indflydelse på deres innovationsindsats.

Som logistikselskab oplever vi mange behov for hurtige forandringer og hastig udvikling af nye løsninger

Jerker Dammbro

Pandemien kræver innovation
Konklusionen om at innovationshastighed er vital, er Jerker Dammbro helt enig i. ”Det har været en stor omstilling for os at fortsætte vores logistikdrift med de nye forhold og de mange restriktioner, som pandemien desværre byder på. Men vi kan konkludere, at det trods alt er lykkedes os at fastholde leveringskvaliteten på trods af de vanskelige forhold”, fortæller han og supplerer: ”Årsagen til det er blandt andet, at vi har haft succes med at udvikle og implementere løsninger meget hurtigt”.

Den nye applikation, hvor modtageren kan kvittere for modtagelsen på egen enhed, er et godt eksempel på den nye innovationshastighed. Applikationen er en gevinst for modtageren, chaufføren og afsenderen. Modtageren og chaufføren reducerer en smittekilde, og afsenderen oplever en barriere mindre for salg og levering i en pandemitid.

”Pandemien har budt på store markedsændringer i Norden og i mange andre lande, hvor e-handel naturligt nok på kort tid har oplevet kraftig vækst. Leveringen af e-handelspakker skaber et mix af tjenester hos os, hvor nogle pakker er klik-og-hent, og andre er hjemmeleveringer. Som logistikselskab oplever vi mange behov for hurtige forandringer og hastig udvikling af nye løsninger”, fortæller Jerker Dammbro.

Bring har – på et døgn - udviklet en applikation, der sender en sms til forbrugeren på leveringstidspunktet, så forbrugeren kan bruge deres egen telefon eller tablet til at underskrive bekræftelse på modtagelse. Løsningen mindsker smittespredning. Foto: Bring..

Model skaber rammerne
Han betragter evnen til hurtig digital innovation som afgørende for en moderne logistikvirksomheds overlevelse og succes, og han fremhæver, at Bring har taget en model, der hedder Helix-modellen i brug for præcis at gennemføre nye innovationsprocesser hurtigt.

Modellen faciliterer en tilgang til innovation, der er præget af:

• Færre innovationsforløb der ikke skaber høj værdi,
• højere sandsynlighed for løsninger, der skaber konkurrencekraft,
• hjælper Bring til at blive mere agil.

”Det har taget tid at udvikle og indføre Helix-modellen som rygraden for den innovation, der er så livsvigtig for os i en tid, hvor den digitale udvikling og kundernes krav ændrer sig i et meget højt tempo. Udviklingen og implementeringen af Helix-modellen er faktisk en afgørende innovation i sig selv, fordi modellen har ændret den måde, vi arbejder på”, fortæller han og tilføjer: ”Tværfunktionelt samarbejde er en hjørnesten i Helix-modellen”.

Bliv klogere på Helix-modellen

Læs en detaljeret introduktion til modellen i en artikel fra MIT Sloan Center for Informations Systems Research på https://cisr.mit.edu/publication/MIT_CISRwp440_InnovationPostenNorge_Fonstad (kræver abonnement)

Hastighed og relevans
Det tværfunktionelle samarbejde skal undersøge behov, teste idéer, realisere løsninger og skabe værdi. Det skal ske på basis af fem principper:

1. En klar strategisk retning;
2. fokus på kunder og mennesker;
3. aktiv involvering, deling og forankring;
4. ledelse gennem tydelighed og autonomi samt
5. samarbejde i tværfunktionelle teams.

Jerker Dammbro fortæller, at den nye model byder på to fundamentale forandringer af den gamle måde at arbejde på. Den første fundamentale forandring var, at beslutninger skifter fra top-down til beslutninger blev forankret i tværfunktionelle teams med mandat.

Den anden fundamentale forandring var indførelse af en test-og-lær fremgangsmåde, der er struktureret omkring en serie af indsigter, som bygger ovenpå hinanden. Strukturen af indsigter består grundlæggende af tre faser, som alle innovationsidéer skal gennemgå, nemlig: 1) ’Desirable’ eller hvad kunder og slutbrugere ønsker, 2) ’Feasible’ eller hvad Bring er i stand til at levere, og 3) ’Viable’ eller hvad der giver forretningsmæssig mening.

”Begge disse forandringer giver langt højere hastighed og forretningsmæssig relevans i innovationsprocessen”, fortæller Jerker Dammbro.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om levering & transport 2021

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online