”Rejsefabrik” giver nyt niveau af fleksibilitet

To ingeniører hos Unilever har udviklet en fabrik, der kan passe ind i en 40 fods container. ”Nano”- eller ”rejsefabrikken” kan producere hele produktet - fra råvarer til indpakket fødevare. Samtidig kan fabrikken flyttes rundt i verden, hvor der er mest brug for den.

Nanofabrikken er helt ideel til producere mindre volumener, som af sæsonbetingede varianter, testprodukter eller andre limited-edition varer. Foto: Unilever.

30.07.2021

SCM.dk

Unilever har formået at sætte en produktionslinje op, som ikke fylder nær så meget, som de større produktionsfaciliteter fødevaregiganten er vant til. Faktisk fylder den nye miniproduktion så lidt, at den kan passe ind i en 40 fods container.

Det gør Unilever i stand til at skabe en yderst fleksibel produktion, da nanofabrikken hurtigt kan omstilles til at producere et nyt produkt, såvel som den kan flyttes rundt i verden på en lastbil eller et containerskib.

”At have en nanofabrik i en skibscontainer tillader os at få vores produktion derhen, hvor der er mest brug for den”, siger Mark Engel, som er Unilever's chief supply chain officer, til CNN og fortsætter: ”Produkter kan blive rullet ud hurtigere, mens skalaen også kan øges eller mindskes på baggrund af efterspørgslen”.

Skal ikke konkurrere med de store fabrikker

Rejsefabrikkens første opgave har været at producere flydende bouillon til Unilever. ”Vi er i gang med at kvalitetsteste prototypen. Hvis den består, håber vi at kunne sætte produktionen i gang på et af vores markeder”, forklarer Shaohong Ma, som er en ud af to ledere på projektet.

På grund af den lille fabriks størrelse er der heller ingen hos Unilever, der forventer at produktionen når samme niveau som på en stor fabrik. Indtil videre formår den at producere omkring 300 tons bouillon på en otte timers vagt.

Læs også: Volvo får sin første CO2-neutrale bilfabrik

I stedet er nanofabrikken helt ideel til producere mindre volumener, som af sæsonbetingede varianter, testprodukter eller andre limited-edition varer. Det er nemlig ikke uden omkostninger, når en masseproduktionslinje skal omlægges på en større fabrik – i modsætning til på nanofabrikken.

Netværk af rejsefabrikker

Derfor satser Unilever på at integrere flere end blot én rejsefabrik ind i deres produktionsnetværk.

”Hvis vi bygger et netværk af disse, får vi en fleksibilitet ind i vores forsyningskæde, som vi endnu ikke har alle steder endnu”, siger den ledende ingeniør på projektet Olivera Trifunovic i en pressemeddelelse.

Læs også: Robotter frigør 35 arbejdstimer om ugen på Novo-fabrik

”Vi kan se en fremtid, hvor vi i sandhed har en dynamisk model med tusindvis af lokale produktionslinjer på globalt plan i stedet for én stor en i en enorm bygning. Vi vil have fuldstændigt flytbare aktiver, som du kan samle op og sætte af hvor som helst”, afslutter hun.

Tilbage i Holland, hvor nanofabrikken befinder sig, indtil den består sin prøvetid, lægger Shaohong Ma allerede planer om, hvordan Unilevers første nanofabrik videre kan bruges både i virksomhedens mayonnaise- og isproduktionen.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

16.10.2024SCM.dk

Nyt EU-projektet skal fremme remanufacturing

14.10.2024Kardex Danmark

Sponseret

Danfoss øger effektiviteten med Kardex automatisering og robotteknologi

14.10.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi købte den første robot, før vi havde et job til den”

10.10.2024SCM.dk

Investeringsprogram reducerer leveringstider for europæisk-byggede maskiner

09.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

SCANLOX vinder "Årets Projekt"

08.10.2024SCM.dk

FoodTech’s styrke er de personlige møder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online