Robotter frigør 35 arbejdstimer om ugen på Novo-fabrik
Ved indkøbet af fem MiR500-robotter har Novo Nordisk frigjort 35 arbejdstimer om ugen uden at ændre layoutet på fabriksgulvet. Dermed har lagerarbejderne kunne udføre andet arbejde, der har højere værdi for virksomheden.
”Vores fabrik er en førsteklasses produktionsenhed, som allerede har en høj automationsgrad. Alligevel stod det klart for os, at det interne logistiksystem kunne optimeres ved hjælp af mere automatisering”, siger Zhao Xin, lagerchef på Novos kinesiske fabrik.
Hidtil har den interne transport af materialer været arbejdsintensiv proces på Novos fabrik i Kina. Medarbejderne har brugt gaffeltrucks til at transportere materialer fra et stort depot til lageret. På en typisk arbejdsdag tog det mere end fem timer at transportere materialer med gaffeltrucks – endda mere end otte timer, når produktionen var højintensiv.
Læs også: Med 24 nye ansatte skal MiR imødekomme logistikefterspørgsel
Efter at have undersøgt forskellige muligheder valgte Novo fem MiR500 autonome robotter med en nyttelast på 500 kg og en maksimumfart af 2 meter i sekundet. Flåden af MiR500-robotter var sikker, fleksibel og nem at indsætte til opgaverne uden at ændre layoutet på fabriksgulvet. Novo har helt problemfrit kunne erstatte gaffeltrucks til transport af materialer. Det skriver MiR i en pressemeddelelse.
Godt samarbejde med lagerarbejderne
Han tilføjer, at MiR500-robotterne har sparet 35 arbejdstimer pr. uge. Den tid kan blive brugt af lagerarbejderne til andre opgaver af højere værdi for virksomheden. ”De her robotter opfylder vores transportbehov og er blevet godt modtaget af lagerarbejderne”, forklarer han.
”Til daglig samarbejder MiR-robotterne med vores medarbejdere og vores gaffeltrucks tæt på hinanden i lageret. Er der medarbejdere eller forhindringer på vejen, sænker de mobile robotter farten eller stopper helt. Derefter finder de en alternativ rute til at nå deres mål”, siger Gao Yue, lagermedarbejder i Novos kinesiske fabrik.
Læs også: Hurtigt flyt af varer fra mobil robot til stationært transportbånd
Ifølge Gao er det ikke svært at styre de fem MiR-robotter. MiR-flådens software er let at programmere og sætte op efter de krav Novo har.
Udstyret med avanceret laserscanning-teknologi, 3D-kamera, indbyggede sensorer og avanceret software kan robotterne analysere det miljø, de bevæger sig i gennem de lange gange mellem de to områder. Det gør dem i stand til at undgå forhindringer og navigere sikkert, når de henter materialer fra depotets hylder.
Flere robotter måske på vej
I takt med at fabrikken modtager flere råmaterialer og producerer stadig mere, undersøger den mulighederne for yderligere brug af MiR500 robotter.
”Implementeringen af MiR-robotterne har været en succes. Med de erfaringer, der er gjort i processen, er der god basis for at overveje yderligere brug af mobile robotter til andre transportopgaver mellem lager og produktion,” siger Gao Wenjie, projektleder hos NiRight.
- KCP