”Vi vil digitalisere en analog branche”

Transportplatformen Wuxus vil skabe bedre vilkår for en presset branche ved at skabe en fælles infrastruktur, der kan udnytte overskudskapacitet, klare papirarbejdet og etablere et bredere netværk. Og det hele skal foregå online.

Det digitale aspekt er centralt for Wuxus..

25.11.2016

SCM.dk

Den danske transportbranche er presset. En aldrende arbejdsstyrke kalder på et generationsskifte, men alt for få unge har lyst til at være chauffører eller vognmænd, sektoren er i overvejende grad analog, og den trænger generelt til et imageløft.

Sådan lyder – lidt forsimplet – den vurdering af transport- og logistikindustrien i Danmark anno 2016, der udgør en central del af grundlaget for en ny platform for vejgodstransport, Wuxus, der officielt gik i luften ved et arrangement den 13. oktober.

Wuxus’ raison d’etre er teknologi. Det er netop teknologi, der i følge folkene bag det nye selskab, kan være den afgørende forskel i forhold til udfordringen omkring at digitalisere branchen og gøre dens mange processer mere strømlinede og tilgængelige, både for de eksisterende aktører og de nye (unge), der gerne skal lokkes til.

Mere gennemsigtig, rentabel og effektiv industri
Den overordnede vision handler om at udnytte den overskudskapacitet, der kører rundt på vejene i form af såvel halv- som heltomme lastbiler. Det vil Wuxus gøre ved at skabe en brugervenlig og intuitiv platform, der kan håndtere alt fra opgavedeling og flådestyring til ruteplanlægning og fakturering. Alt sammen digitalt og som udgangspunkt gratis. Brugerne vil første skulle betale, når de benytter sig direkte af bookingmulighederne i systemet.

”Vi laver en platform, der skal udvikle branchen, ikke afvikle den”, siger COO i Wuxus, Bo Barfod, om sitet..

”Vi laver en platform, der skal udvikle branchen, ikke afvikle den. Med de teknologiske muligheder i smartphonen ved hånden vil vi skabe et fælles netværk og en online infrastruktur, som alle kan få adgang til. Hovedfokus er at hjælpe de vognmænd, der stadig arbejder analogt med papir, blyant og telefon. Med vores platform kan vi komme af med de gamle fragtbreve, nedbringe ventetiden, øge gennemsigtigheden og i det hele taget gøre industrien mere effektiv og rentabel”, forklarer COO i Wuxus, Bo Barfod.

Via Wuxus-platformen kan chauffører, vognmænd, speditører etc. linke op i netværk og dele opgaver direkte på platformen. Dermed digitaliserer man eksisterende processer og gør dem nemmere, hurtigere og mere overskuelige, samtidig med at man bidrager til at nedbringe trængslen på de danske veje til glæde for ikke bare branchen, men også det omgivende samfund.

”Gennem den her model skaber vi et system, som alle kan have tillid til. Som vognmand kan man let skabe billeddokumentation for, at varerne er nået frem, direkte i appen, og transportkøberen kan rate sin oplevelse. Platformen skaber desuden en øget transparens og effektivitet, hvor alle får bedre vilkår og konkurrencemuligheder”, siger Bo Barfod.

Udlandet venter
Som eksempel nævner han tredjepartslogistikvirksomheden Skanlog, der sidste år begyndte at håndtere distribution af hårde hvidevarer til privatforbrugere. Den opgave har man valgt at digitalisere med Wuxus’ platform, hvilket har givet besparelser på både tid og økonomi, samtidig med at det har løftet serviceniveauet og gjort Skanlog mere konkurrencedygtige.

På den baggrund er Bo Barfod da også optimistisk omkring fremtiden for Wuxus, hvilket afspejler sig i de ambitiøse ekspansionsplaner, man arbejder med. Allerede senere i år regner virksomheden således med at gå ind på det tyske marked, efter nytår kommer turen til England og flere lande vil følge efter i 2017 og ’18. Derudover vil også selve systemet udvikle sig løbende med nye features.

”Vi har allerede en del vognmænd på platformen, og vi opfordrer selvfølgelig til, at de inviterer deres samarbejdspartnere med ombord. Vi skal være stedet, der giver adgang til den ledige kapacitet og en effektiv infrastruktur til håndtering af vejgodstransport. Transportbranchens behov for digitalisering er globalt, så det er kun naturligt at udbrede formatet til udlandet, og vi er på mange måder født globale”, slutter Bo Barfod.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online