Volvo vil konkurrere med indenrigsflyet (på sigt)
De korte indenrigsflyvninger er for omstændige, for dyre, og de forurener for meget. Med konceptet 360c vil Volvo derfor udfordre markedet med en komplet førerløs, fuldt elektrisk bil, der som et hotelværelse på hjul kan fragte folk fra dør til dør sikkert, effektivt og miljøvenligt.
Forestil dig en verden, hvor du kan rejse over lange afstande uden behov for lufthavne. En verden, hvor du kan undgå lufthavnssikkerhed, timevis af kø og ventetid, og larmende, trange fly. Hvad hvis du i stedet kunne tage din egen førsteklasses private kabine, der henter dig derhjemme og transporterer dig fra dør til dør?
Læs også: Boschs fokus på elektrificering og automatisering sikrer vækst
Sådan skriver Volvo om de overordnede tanker bag den nye konceptbil 360c, der er et ’holistisk syn på fremtidens rejseformer, der er fuldautomatisk, elektrisk, forbundet og sikker’, som det hedder. Med visionen vil Volvo udfordre indenrigsflyet, der alene i USA er en milliardindustri.
Her fløj 740 millioner mennesker og enorme mængder gods således mellem landets byer sidste år, og generede indtægter i multimilliarddollar-klassen. Flere af de mest populære ruter, fx New York-Washington og Los Angeles-San Diego, kan ifølge Volvo imidlertid slet ikke betale sig, hverken økonomisk eller tidsmæssigt, da de faktisk tager længere tid sammenlagt, når man medtager transport til lufthavnen, sikkerhed, ventetid osv.
360c er tænkt som det landbaserede alternativ i form af et fuldt autonomt og ditto elektrisk køretøj helt uden behov for en menneskelig chauffør. I konceptdesignet udnytter Volvo manglen forbrændingsmotor, rat, pedaler etc. til at præsentere det, der bedst kan beskrives som et hotelværelse på hjul.
Et rullende sovemiljø, mobilt kontor, dagligstue og underholdningsværelse i en og samme pakke, der lidt i lighed med Hyperloop skal flytte folk – og potentielt også gods, selvom det måske mere er Volvos førerløse lastbiler, man skal se på i den forbindelse – direkte fra A til B uden de omveje, en tur til en lufthavn som oftest er.
Derudover er flyindustrien som bekendt en stor kilde til forurening, både når det gælder CO2-udslip og støj, hvilket Volvos elektriske løsning også vil gøre noget ved. På samme måde vil den emissionsfrie bil også forbedre miljøet i byerne og på sigt også føre til mindre trængsel, fordi folk bedre kan bo langt væk.
”Erhvervet vil ændre sig i de kommende år, og Volvo bør gå forrest i forandringen af vores industri. Med autonom kørsel kan vi tage det næste skridt inden for sikkerhed, men også åbne op for nye forretningsmodeller og lade forbrugerne bruge tiden i bilen på lige det, de har lyst til”, siger topchef for Volvo Cars, Håkan Samuelsson.
Udover potentialet for 360c, når det gælder om at erobre nye kunder og markeder, så kan konceptet også komme til at påvirke fremtidens byplanlægning og infrastruktur, foruden det moderne samfunds miljømæssige fodaftryk.
Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”
Selvom 360c, som Volvo selv mener vil være relevant på kortere distancer omkring 300 km, er et stykke fra kommerciel virkelighed, så repræsenterer bilen ifølge den svenske producent et ”debatoplæg, der vil blive efterfulgt af flere udspil og idéer, efterhånden som vi lærer mere”, som senior vice president of corporate strategy, Mårten Levenstam, siger.