Volvos svar på fremtiden er førerløse, elektriske køretøjer
Føreløse, elektriske køretøjer, der er koblet op på en cloud-server og et kontrolcenter. Sådan lyder Volvos svar på de udfordringer, som transportindustrien netop nu står overfor.
Transportindustrien står over for mange udfordringer. En stigende befolkningstilvækst og urbanisering medfører miljømæssige problemstillinger som overbelastning, forurening og støj. Samtidig stiller stigende forbrug, væksten i e-handel og den store mangel på chauffører større krav til effektiv transport.
Det vil Volvo nu gøre noget ved, og de er derfor i fuld gang med at udvikle en ny transportløsning, som med tiden skal være svaret på de nævnte problemstillinger.
Læs også: Den elektriske varevogn er på vej - i en fart
Konkret præsenterer Volvo nu Vera, som er en autonom, fuldt elektrisk trailertrækker, designet til kortere og mellemlange distancer, repetitive opgaver og høj præcision.
“Vi mangler stadig at opleve transportindustriens fulde potentiale. Alt peger på, at det globale behov for transport vil fortsætte med at stige i løbet af det næste årti. Hvis vi skal møde den efterspørgsel på en bæredygtig og effektiv måde, så er vi nødt til at finde nye løsninger. Derfor udvikler vi nu et nyt transportsystem, som skal løse de udfordringer, som samfundet, transportselskaberne og køberne møder”, siger Claes Nilsson, præsident for Volvo Trucks.
Avanceret system for autonom kørsel
Volvos nye system bliver baseret på førerløse, elektriske køretøjer, der er koblet sammen med en cloud-server og et kontrolcenter.
Køretøjerne vil være udstyret med et avanceret system for autonom kørsel, der er designet til at lokalisere sin egen position inden for få centimeter, ligesom at systemet udfører en detaljeret overvågning og analyse af, hvad der sker med andre af vejens brugere og til at svare på disse oplysninger med høj præcision.
“Vores system skal ses som en forlængelse af de avancerede logistiske løsninger, som mange industrier allerede benytter I dag. Da vi benytter autonome køretøjer med ingen udstødningsudledning og næsten ingen støj, så kan de køre både dag og nat,” forklarer Mikael Karlsson, vicepræsident for Autonomous Solutions.
Læs også: Lastbilen har kurs mod den førerløse fremtid
Udover køretøjernes egne systemer, så vil kontrolcentrene løbende overvåge trafikkens bevægelse og holde nøjagtigt øge med hvert af køretøjernes placering, batteriniveau, indhold, servicekrav samt en række andre parametre.
I den nærmeste fremtid vil Volvo Trucks’ transportløsning blive udviklet yderligere sammen med en udvalgt gruppe af kunder.
-JMA