Volvo og Northvolt går sammen om batteriudvikling
Volvo Car Group vil etablere et joint venture med Northvolt om at udvikle og producere batterier, der er skræddersyet til at drive den næste generation af fuldelektriske Volvo- og Polestar-biler.
"Ved at samarbejde med Northvolt vil vi sikre forsyningen af mere bæredygtige battericeller af høj kvalitet til vores fuldelektriske biler", udtaler Håkan Samuelsson, som er administrerende direktør i Volvo Car Group.
Det første skridt i Volvos nye joint venture med den svenske batterivirksomhed Northvolt er at oprette et forsknings- og udviklingscenter i Sverige, der idriftsættes i 2022. Centret skal bygge videre på batteriekspertisen i begge virksomheder og udvikle næste generation af topmoderne battericeller og bilintegrerings-teknologier, specialdesignet til brug i Volvo- og Polestar-biler.
Læs også: Volvo indgår samarbejde med SSAB om fossilfrit stål
"Et tæt samarbejde med Northvolt vil også give os mulighed for at styrke vores interne udviklingskapacitet”, tilføjer Håkan Samuelsson om baggrunden for aftalen i en pressemeddelelse.
Som en del af planerne sigter Volvo Car Group også mod at købe 15 GWh battericeller om året af det eksisterende Northvolt Ett-batterianlæg i Skellefteå, Sverige. Denne del af aftalen forventes at træde i kraft i 2024.
Nøglen til Volvos ambition
Partnerskabet med Northvolt er nøglen til Volvo Cars' ambition om at blive førende inden for premiumsegmentet for elbiler og kun sælge rene elbiler i 2030. Det er også et vigtigt skridt i udvidelsen af Volvo Car Group’s interne udviklingskompetencer i partnerskab med teknologiske frontløbere.
I dag udgør produktionen af batterier til Volvo Car Group’s fuldelektriske biler en stor del af bilernes samlede CO2-udledning. Ved at samarbejde med Northvolt, der producerer batterier i Europa, kan Volvo Car Group reducere miljøaftrykket fra indkøb og produktion af batterier til fremtidige biler.
Læs også: Volvo får sin første CO2-neutrale bilfabrik
”Processen med at udvikle næste generation af battericelleteknologi internt sammen med Northvolt vil give os mulighed for at designe batterier specielt til Volvo- og Polestar-ejere”, udtaler Henrik Green, som er teknologichef hos Volvo Cars. "Med celler udviklet internt til vores elbiler kan vi fokusere på at give Volvo- og Polestar-kunder det de ønsker, som for eksempel rækkevidde og korte opladningstider”.
Produktion af batterier i Europa
Den første bil med battericeller udviklet via joint venture-aftalen bliver den elektriske efterfølger af Volvo Cars' bedst sælgende model, XC60.
"Volvo Cars og Polestar er brancheførende inden for elektrificering og perfekte partnere på den videre rejse, da vi sigter mod at udvikle og producere verdens mest bæredygtige battericeller," udtaler Peter Carlsson, der er medstifter og administrerende direktør hos Northvolt. "
Læs også: Transportplatform vil ind på nye markeder
Joint venture-aftalen vil også omfatte etableringen af en ny gigafabrik i Europa med en potentiel kapacitet på op til 50 gigawatttimer (GWh) om året. Den nye gigafabrik, der er planlagt til at blive drevet af 100 procent ren energi, forventes at beskæftige omkring 3.000 mennesker. Placeringen af det nye anlæg er endnu ikke besluttet, men produktionen er planlagt til at starte i 2026.
Partnerskabet og joint venture-planen afventer endelig forhandling og aftaler parterne imellem, herunder bestyrelsesgodkendelse.
- KCP