Voldsom ekspansion krævede ny strategi for logistikken
MIN AKTUELLE UDFORDRING: Michael Hellegård, logistikchef i Supergros, har det seneste år haft ansvaret for, at logistikken kom tilbage på sporet i Catering Engros.
De seneste 12 måneder har været ekstra travle for Michael Hellegård, nyudnævnt logistikchef i Supergros.
Ved siden af tjansen som terminalchef for Supergros terminal i Ringsted har han siden maj 2014 stået i spidsen for den strategiske udvikling af en ny logistisk organisation og platform i Dagrofas selskab Catering Engros, der er en del af Foodservice Danmark.
Læs også: Svært at skaffe SCM-talenter uden for storbyerne
Det arbejde er nu afsluttet for Michael Hellegårds vedkommende, og med opgraderingen til logistikchef får han udover Ringstedlageret nu også ansvaret for Supergros ferskvare-terminal i Vejle.
Ifølge Michael Hellegård hang udviklingsopgaven i Foodservice Danmark fint sammen med terminalchef-jobbet, fordi han i Ringsted-terminalen har arbejdet med performance, effektivitet og omkostningsreduktion de sidste seks år.
Den basale udfordring i Catering Engros var at få vendt kundernes tillid til logistikken, det vil sige at levere varen i rette mængde til aftalt tid på aftalt sted. Det behov opstod, fordi selskabet i de senere år har ekspanderet voldsomt, fortæller Michael Hellegård.
Hvis organisationen er lagt mere an på salg end logistik, kan man godt få skævvredet organisationen lidt. Så mit job var at få skabt en balance mellem salg og logistik samt tilsikre, at vi har en platform, hvor logistikken fremadrettet understøtter salgsaktiviteterne. Så der var salgssuccessen, der skabte disharmonien mellem logistik og salg, siger han.
Hands-on logistik
Under forløbet i Catering Engros har Michael Hellegård både arbejdet med hands-on logistik, men også med strategien. Der skulle findes svar på, hvordan logistikken kan bygges op, så den i fremtiden følger med salget og den positive udvikling i foodservice-forretningen.
Effektiviteten er øget, da vi har tilrettelagt arbejdet og flowet på en mere hensigtsmæssig måde, så vi får mere ud af de samme ressourcer. Vi har arbejdet intensivt med medarbejderne og deres forslag til, hvordan tingene kunne blive bedre, fortæller Michael Hellegård og oplyser, at der er foretaget logistiske forbedringer for ti millioner kroner.
Også it-platformen blev der kigget på, da der var behov for nogle ændringer i forhold til de logistiske tiltag samt nogle krav fra salg i forbindelse med nye forretningsområder.
Meny skal godt fra start
Som nyslået logistikchef har Michael Hellegård nu sat alle sejl til for at foretage nogle strategiske tiltag på terminalerne, der skal understøtte Supergros og Dagrofas nye butikskoncept Meny, der i den kommende tid skal erstatte Superbest-supermarkederne.
Om Michael Hellegård
Uddannelse: Akademimerkonom i ledelse, IBC 2013, Lean & Lean-ledelse, 2010.
Seneste job: Terminalchef i Supergros 2009-15, terminalchef hos J. Nørgaard Petersen A/S 2005-09.
Fritid: Familie, trommeslager i et hyggeband, der spiller blød rock/pop.
Logistisk er vi ret veltrimmet i Supergros, der indtil videre har understøttet forretningen rigtig pænt, men vi skal sikre, at vi bliver ved med det. Når vi nu lancerer Meny, skal vi sørge for, at Supergros ikke havner i samme situation, som Catering Engros var havnet i.
Læs også: Würth Industri Danmark vil tage ansvar for kundernes værdikæde
Ifølge Michael Hellegård er udgangspunktet i Supergros dog helt anderledes, da maskinen er velkørende.
Men strategisk skal vi have kigget nok ud i fremtiden i forhold til kapacitet og evnen til agilitet, så vi kan følge med. Det er primært friskvarer, vi skal konkurrere på i Meny, og det er da en logistisk udfordring.