Voice-brugere hæver stemmen

Den første undersøgelse af voice-brugeres tilfredshed bekræfter gevinsterne ved pick-to-voice. Men den afslører også, at mange voice-brugere oplever, at både hardware og software er for usmidigt og dyrt, når de skal udvikle processer og it-integration.

03.06.2012

Poul Breil-Hansen , SCM.dk

76 % af voice-brugerne vil undersøge alternative leverandører næste gang, de står for at købe nyt hardware eller opgradere. Foto: Intermec Technologies..

Stemmestyret pluk har efterhånden etableret sig som en næsten-moden teknologi og vinder nu hastig udbredelse inden for lager og distribution. Mange europæiske virksomheder har allerede implementeret stemmestyret pluk med meget flotte resultater.
”Voice eller stemmestyret lagerstyring er relevant for lagre, hvor det at have hænder og øjne frie er vigtigt”, fortæller en af de mest erfarne leverandører af voice-løsninger i Skandinavien salgschef Michael Barding fra Consafe Logistics: ”Vi mærker en tydelig stigende interesse for voice. Mange virksomheder fra mange forskellige brancher har fået øjnene op for, at der her er store fordele at hente”.

40 % af voice-brugerne vurderer, at deres nuværende softwareløsning både er for dyr og for tidskrævende at ændre på. Foto: Intermec Technologies..

Frihed for øjne og hænder gør forskellen
Den store fordel ved stemmestyrede pluksystemer er, at både hænder og øjne er frie, og at plukmedarbejderen modtager plukinformationerne trådløst fra lagerets warehouse management system (WMS) eller logistikmodulet i ERP-systemet via et hovedsæt direkte ind i ørerne. Små computerenheder i bæltet oversætter medarbejderens talerespons til data, der bliver sendt trådløst tilbage til WMS.

Voice-brugere ta’r ordet
I december 2011 undersøgte Aberdeen Group en række virksomheders tilfredshed med voice-teknologien. De undersøgte 32 virksomheder med voice og 33 uden voice og sammenlignede resultaterne.

Figur 1. Levetid for voice hardware. Kilde: “Event Driven Warehousing Trends: Voice Users Speak Out” af Aberdeen Group, januar 2012..

Figur 1 viser en oversigt over, hvor mange år de undersøgte virksomheder har anvendt det nuværende hardware til voice, og hvor ofte de skifter udstyret ud eller genopfrisker det.
Figur 1 viser altså, at cirka 20 % af voice-brugervirksomhederne i et gennemsnitligt år vil udskifte eller genopfriske hardware-udstyr inden for en fem års cyklus. Undersøgelsen afslører også, at de 44 %, som købte nye eller genopfriskede hardware i 2011, fordeler sig på 20 % købte nyt og 24 % genopfriskede. De 20 %, der købte nyt i 2011, gjorde det ifølge undersøgelsen med en forventet RoI (Return on Investment, tilbagebetalingstid, red.) på 18,9 måneder.

Mere fleksibilitet og lavere TCO
Der er altså godt gang i både brugen af, tilliden til og salget af voice-udstyr og serviceydelser. Det er interessant, at 76 % af voice-brugerne ifølge undersøgelsen vil undersøge alternative leverandører næste gang, de står for at købe nyt hardware eller opgradere. De 76 % angiver tre årsager til dette: 1) de ønsker hardware, der er bredere og har både skærm, tastatur samt skanner, så enheden kan understøtte andre aktiviteter end voice, 2) de ønsker et mere standardiseret produkt, der ikke er bundet op på kun at kunne fungere sammen med leverandørens software, og 3) de ønsker billigere pris.
40 % af voice-brugerne vurderer, at deres nuværende softwareløsning både er for dyr og for tidskrævende at ændre på. Ændringerne er orienteret mod ændringer i voice-processerne og/eller ændringer i snitfladen med WMS.
Tendensen går altså mod mere fleksibilitet og lavere TCO (total-cost-of-ownership). Som en af respondenterne formulerer det: ”Voice vinder, når vi skal plukke store mængder eller varer med høj værdi. Voice vinder, når vi skal forbedre plukproduktivitet og –kvalitet. Voice taber, når vi har behov for at justere funktionalitet eller ændre på flows eller syntaks”
Kilde: “Event Driven Warehousing Trends: Voice Users Speak Out” af Aberdeen Group, januar 2012.

Faldgruber ved voice på lageret
Der er en række faldgruber, når man implementerer Voice i lagerstyringen, som er værd at være opmærksomme på. Salgschef Michael Barding fra Consafe Logistics understreger, at Voice er modnet, men at det er et specialistområde, og at der stadig er et stykke vej, før man kan sige, at voice-implementeringer er Plug & Play. Faldgruberne omfatter fx:
• Sørg for at udarbejde nøjagtige kravspecifikationer og anvend erfarne leverandører, der ved, hvad det handler om.
• Vær præcis i beskrivelsen af ansvarsafgrænsningerne for hvem, der tager sig af hvilke dele af den samlede løsning.
• Sørg for at gennemføre projektet på basis af fast pris og fast aftalt leveringstid.
• Vær opmærksom på svartiderne, går der for lang tid, før systemet svarer plukkeren, er produktivitet røget sig en tur.
• Vær opmærksom på at etablere entydige Voice Task definitioner. Det vil som regel være nødvendigt at tilpasse stemmestyringssystemet til virksomhedens lokale behov, og der må ikke være mulighed for, at systemet kan misforstå en kommando – eller omvendt at medarbejderen kan misforstå en kommando.
• Licensbetalingsbilledet er komplekst. Der er licenser til hardware, middleware, Voice-task og Voice Manager. Indkøb af hardware bliver billigere og billigere, men licenserne bliver til gengæld dyrere og dyrere.

Den sidste og største faldgrube er ifølge Michael Barding selve projektarbejdet, som man kan dele op i:
? Hardware-installation
? Voice-task – definition og udvikling
? Middleware - funktionalitet
? Integration af stemmestyringssystemet med WMS eller lagermodulet i virksomhedens ERP
? Uddannelse af brugerne
? Driftsopfølgning

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

23.04.2024SCM.dk

Cirkulær tilgang til affald giver anerkendelse

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle