Voice-brugere hæver stemmen

Den første undersøgelse af voice-brugeres tilfredshed bekræfter gevinsterne ved pick-to-voice. Men den afslører også, at mange voice-brugere oplever, at både hardware og software er for usmidigt og dyrt, når de skal udvikle processer og it-integration.

03.06.2012

Poul Breil-Hansen , SCM.dk

76 % af voice-brugerne vil undersøge alternative leverandører næste gang, de står for at købe nyt hardware eller opgradere. Foto: Intermec Technologies..

Stemmestyret pluk har efterhånden etableret sig som en næsten-moden teknologi og vinder nu hastig udbredelse inden for lager og distribution. Mange europæiske virksomheder har allerede implementeret stemmestyret pluk med meget flotte resultater.
”Voice eller stemmestyret lagerstyring er relevant for lagre, hvor det at have hænder og øjne frie er vigtigt”, fortæller en af de mest erfarne leverandører af voice-løsninger i Skandinavien salgschef Michael Barding fra Consafe Logistics: ”Vi mærker en tydelig stigende interesse for voice. Mange virksomheder fra mange forskellige brancher har fået øjnene op for, at der her er store fordele at hente”.

40 % af voice-brugerne vurderer, at deres nuværende softwareløsning både er for dyr og for tidskrævende at ændre på. Foto: Intermec Technologies..

Frihed for øjne og hænder gør forskellen
Den store fordel ved stemmestyrede pluksystemer er, at både hænder og øjne er frie, og at plukmedarbejderen modtager plukinformationerne trådløst fra lagerets warehouse management system (WMS) eller logistikmodulet i ERP-systemet via et hovedsæt direkte ind i ørerne. Små computerenheder i bæltet oversætter medarbejderens talerespons til data, der bliver sendt trådløst tilbage til WMS.

Voice-brugere ta’r ordet
I december 2011 undersøgte Aberdeen Group en række virksomheders tilfredshed med voice-teknologien. De undersøgte 32 virksomheder med voice og 33 uden voice og sammenlignede resultaterne.

Figur 1. Levetid for voice hardware. Kilde: “Event Driven Warehousing Trends: Voice Users Speak Out” af Aberdeen Group, januar 2012..

Figur 1 viser en oversigt over, hvor mange år de undersøgte virksomheder har anvendt det nuværende hardware til voice, og hvor ofte de skifter udstyret ud eller genopfrisker det.
Figur 1 viser altså, at cirka 20 % af voice-brugervirksomhederne i et gennemsnitligt år vil udskifte eller genopfriske hardware-udstyr inden for en fem års cyklus. Undersøgelsen afslører også, at de 44 %, som købte nye eller genopfriskede hardware i 2011, fordeler sig på 20 % købte nyt og 24 % genopfriskede. De 20 %, der købte nyt i 2011, gjorde det ifølge undersøgelsen med en forventet RoI (Return on Investment, tilbagebetalingstid, red.) på 18,9 måneder.

Mere fleksibilitet og lavere TCO
Der er altså godt gang i både brugen af, tilliden til og salget af voice-udstyr og serviceydelser. Det er interessant, at 76 % af voice-brugerne ifølge undersøgelsen vil undersøge alternative leverandører næste gang, de står for at købe nyt hardware eller opgradere. De 76 % angiver tre årsager til dette: 1) de ønsker hardware, der er bredere og har både skærm, tastatur samt skanner, så enheden kan understøtte andre aktiviteter end voice, 2) de ønsker et mere standardiseret produkt, der ikke er bundet op på kun at kunne fungere sammen med leverandørens software, og 3) de ønsker billigere pris.
40 % af voice-brugerne vurderer, at deres nuværende softwareløsning både er for dyr og for tidskrævende at ændre på. Ændringerne er orienteret mod ændringer i voice-processerne og/eller ændringer i snitfladen med WMS.
Tendensen går altså mod mere fleksibilitet og lavere TCO (total-cost-of-ownership). Som en af respondenterne formulerer det: ”Voice vinder, når vi skal plukke store mængder eller varer med høj værdi. Voice vinder, når vi skal forbedre plukproduktivitet og –kvalitet. Voice taber, når vi har behov for at justere funktionalitet eller ændre på flows eller syntaks”
Kilde: “Event Driven Warehousing Trends: Voice Users Speak Out” af Aberdeen Group, januar 2012.

Faldgruber ved voice på lageret
Der er en række faldgruber, når man implementerer Voice i lagerstyringen, som er værd at være opmærksomme på. Salgschef Michael Barding fra Consafe Logistics understreger, at Voice er modnet, men at det er et specialistområde, og at der stadig er et stykke vej, før man kan sige, at voice-implementeringer er Plug & Play. Faldgruberne omfatter fx:
• Sørg for at udarbejde nøjagtige kravspecifikationer og anvend erfarne leverandører, der ved, hvad det handler om.
• Vær præcis i beskrivelsen af ansvarsafgrænsningerne for hvem, der tager sig af hvilke dele af den samlede løsning.
• Sørg for at gennemføre projektet på basis af fast pris og fast aftalt leveringstid.
• Vær opmærksom på svartiderne, går der for lang tid, før systemet svarer plukkeren, er produktivitet røget sig en tur.
• Vær opmærksom på at etablere entydige Voice Task definitioner. Det vil som regel være nødvendigt at tilpasse stemmestyringssystemet til virksomhedens lokale behov, og der må ikke være mulighed for, at systemet kan misforstå en kommando – eller omvendt at medarbejderen kan misforstå en kommando.
• Licensbetalingsbilledet er komplekst. Der er licenser til hardware, middleware, Voice-task og Voice Manager. Indkøb af hardware bliver billigere og billigere, men licenserne bliver til gengæld dyrere og dyrere.

Den sidste og største faldgrube er ifølge Michael Barding selve projektarbejdet, som man kan dele op i:
? Hardware-installation
? Voice-task – definition og udvikling
? Middleware - funktionalitet
? Integration af stemmestyringssystemet med WMS eller lagermodulet i virksomhedens ERP
? Uddannelse af brugerne
? Driftsopfølgning

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online