Energiforsyningens rolle i intralogistik er overset

Automatisering i intralogistik har udviklet sig hurtigt i de seneste år. Flere og flere virksomheder sætter deres lid til autonome mobile robotter (AMR) og førerløse transportsystemer (AGV) for at udnytte effektivitetspotentialet. Det resulterer i mere fleksible processer, optimerede materialestrømme og mindre manuelt arbejde. I teorien betyder dette store fordele. Men i praksis kan en uventet hindring tone frem: Energiforsyningen.

"Det handler ikke bare om at forsyne robotterne med energi – det handler også om måden opladningen foregår på, fordi det bestemmer, hvor jævnt og økonomisk en materialestrøm fungerer”, fortæller Julian Seume. Foto: Wiferion

25.04.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Selvom investeringer i automatisering normalt er rettet mod at øge gennemstrømningen, fører måden, hvorpå robotterne oplades, sommetider til uventede flaskehalse. Opladningspauser betyder nedetid, opladningszoner optager værdifuld plads, og når flåder fra forskellige producenter anvendes, bliver infrastrukturen stadig mere kompleks. "Mange virksomheder undervurderer i starten, hvilken indflydelse opladningsstrategien har på effektiviteten af deres automatisering", forklarer Julian Seume, Director hos Wiferion - en PULS-forretningsenhed. "Det handler ikke bare om at forsyne robotterne med energi – det handler også om måden, opladningen foregår på, fordi det bestemmer, hvor jævnt og økonomisk en materialestrøm fungerer."

Nedetid og pladsforbrug: en ofte overset faktor 

Han fremhæver, at det er et stort problem, hvis virksomheder først under driften indser, hvor meget opladningsprocesser påvirker effektiviteten af deres AMR-flåder. På dette tidspunkt er det ofte for sent. Konventionelle opladningskoncepter bygger på, at køretøjer bevæger sig til opladningszoner efter en vis driftstid og forbliver der i en længere periode. Dette resulterer i ventetider, der ofte ikke fuldt ud er inkluderet i den oprindelige planlægning. Det bliver særligt problematisk i meget trafikerede miljøer, såsom i e-handel eller i produktionslogistik, hvor forsinkelser hurtigt kan påvirke hele forsyningskæden.

Ud over nedetid er opladningszoner ifølge Julian Seume en ofte overset økonomisk faktor. Al plads, der bruges til opladning, er ikke tilgængelig for værdiskabende processer. "I mange lager- og produktionsmiljøer er plads en mangelvare. Virksomheder bør spørge sig selv, om de virkelig vil bruge denne plads til at oplade deres køretøjer - eller om der findes bedre måder", siger Seume.

Et andet problem opstår, når flere robotter fra forskellige producenter er i brug. Da mange producenter bruger deres egne opladningssystemer, skal der opsættes en separat infrastruktur for hver teknologi. Dette øger ikke bare installationsomkostningerne, men gør det også mere komplekst og dyrt at skalere flåden.

Strategisk integration af energiforsyning i automatisering

Julian Seume understreger, at, hvis nogen investerer i en større AMR-flåde eller vil udvide eksisterende systemer, bør de ikke kun fokusere på energiforsyningen, når der opstår flaskehalse. Valget af den rigtige opladningsstrategi kan afgøre, om automatiseringen er økonomisk bæredygtig.

In-process-opladning gør det muligt at oplade robotterne, når de alligevel stopper i kort tid - for eksempel ved en overføringsstation

Julian Seume

En måde at maksimere produktiviteten af robotflåden er at integrere opladning i den løbende proces. I stedet for at tage robotter ud af drift i længere perioder, fordeles energiforbruget over mange korte opladningsintervaller. For eksempel kan køretøjer oplade deres batterier under korte stop ved overføringsstationer eller plukstationer. Denne strategi, også kendt som in-process-opladning, forhindrer unødvendig nedetid og sikrer, at køretøjerne forbliver klar til brug næsten kontinuerligt. "In-process-opladning gør det muligt at oplade robotterne, når de alligevel stopper i kort tid - for eksempel ved en overføringsstation. Dette reducerer nedetiderne drastisk og sikrer en mere effektiv udnyttelse af flåden", forklarer Julian Seume.

Et nyt studie fra ’MHP - A Porsche Company’ har vist, at virksomheder, der sætter deres lid til en optimeret opladningsinfrastruktur, kan øge produktiviteten af deres førerløse transportsystemer med op til halvtreds procent. Desuden har virksomheder, der har integreret opladning i deres processer, kunnet reducere størrelsen af deres flåder, da de ikke behøver ekstra køretøjer til at dække opladningspauser.

Et andet vigtigt aspekt er skalerbarhed. Hvis man vil udvikle sin automatisering fleksibelt, bør man tidligt vælge en opladningsløsning, der fungerer på tværs af alle producenter. Forskellige opladningssystemer fra forskellige leverandører gør det svært at integrere nye køretøjer i en eksisterende flåde. En standardiseret infrastruktur gør det derimod muligt at drive heterogene flåder med samme opladningsinfrastruktur, hvilket reducerer driftsomkostningerne og øger den langsigtede fleksibilitet. "Mange af vores kunder har fundet ud af, at deres gamle opladningsinfrastruktur er blevet en væksthindring. De, der vælger en tværfabrikantløsning, undgår disse problemer og forbliver fleksible i lang tid frem", siger Julian Seume.

"I mange lager- og produktionsmiljøer er plads en mangelvare. Virksomheder bør spørge sig selv, om de virkelig vil bruge denne plads til at oplade deres køretøjer - eller om der findes bedre måder", fortæller Julian Seume. Foto: Wiferion

Når det er værd at skifte til en ny opladningsstrategi

Mange virksomheder, der startede med mindre AMR-flåder, står over for spørgsmålet, om de skal tilpasse deres opladningsinfrastruktur efter en vis driftstid. En bilproducent fandt for eksempel ud af, at den planlagte flådeudvidelse ikke kunne realiseres uden en mere effektiv opladningsinfrastruktur. Den eksisterende løsning med fast tildelte opladningszoner førte til stigende flaskehalse og unødvendig ventetid.

Ved at skifte til et procesintegreret opladningssystem kunne virksomheden ikke bare øge driftstiden for robotterne med over tredive procent, men også frigøre værdifuld plads, der tidligere var reserveret til opladningsstationer. Da der ikke længere var brug for ekstra plads til opladning, kunne dele af lagerområderne bruges til ekstra produktionskapacitet. Samtidig blev vedligeholdelsesomkostningerne betydeligt reduceret, da der ikke længere blev brugt mekaniske kontakter. "Der er et klart punkt, hvor virksomheder indser, at de skal tænke på deres opladningsinfrastruktur. Dette sker normalt, når flåden vokser, og ineffektive opladningsprocesser ikke længere kan ignoreres", siger Seume.

Energiforsyningen er vigtig for automatiseringssucces

Automatisering er ikke et mål i sig selv, men skal gøre processerne mere effektive og økonomiske. Hvis man ikke tænker strategisk over energiforsyningen fra starten, risikerer man, at flaskehalse og unødvendige driftsomkostninger opvejer de forventede effektivitetsgevinster. Virksomheder, der sætter deres lid til integration af opladning, får fordel af maksimal driftstid, lavere pladsomkostninger og større fleksibilitet ved skalering af deres AMR-flåder. "Den rigtige opladningsstrategi er ikke bare et spørgsmål om teknologi - det er en afgørende faktor for den økonomiske succes med et automatiseringsprojekt", understreger energieksperten Julian Seume. Valget af den rigtige opladningsstrategi bør derfor få lige så meget opmærksomhed som valget af robotterne selv.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

25.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra MC3400 og MC3450 Android håndterminaler

25.04.2025SCM.dk

Energiforsyningens rolle i intralogistik er overset

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle