07.04.2020 | Branchenyt
Uenighed om, hvorvidt udenlandske chauffører overtager danske job
Fagforeningen 3F og vognmandsorganisationen DTL mener, at lavtlønnede udenlandske chauffører i stor stil overtager job fra danske ansatte, der er blevet fyret under coronakrisen. Danske Fragtmænd er imidlertid uenige, mens DI Transport efterspørger dokumentation.
Lastbiltrafikken ruller videre på de danske landeveje, men det skyldes i høj grad ansættelsen af underbetalte, udenlandske chauffører på bekostning af danske, mener 3F og DTL. Danske Fragtmænd og DI Transport er dog uenige.
Mens danske chauffører fyres og hjemsendes i stor stil, overtages deres arbejde af lavtlønnede, udenlandske chauffører fra dansk-kontrollerede firmaer. Sådan lyder det i en udtalelse fra fagforeningen 3F og vognmandsorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) i Fagbladet 3F.
Læs også: Fornyet overenskomst giver lønstigninger og forlænget barsel til lager- og transportarbejdere
Organisationerne henviser til nye tal fra Vejdirektoratet, som viser, at efter regeringen indførte omfattende karantæne-tiltag for at begrænse spredningen af corona-virus, er lastbiltrafikken stort set uændret, som også tidligere beskrevet her på SCM.dk.
”Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken, skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende”, siger forhandlingssekretær i 3F Kim René Busch til Fagbladet 3F.
Han bliver bakket op af adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.
”Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på”, siger han.
Brug for dokumentation og sammenhold
Det billede kan man imidlertid ikke genkende i transportfirmaet Danske Fragtmænd, hvor adm. direktør Jørn P. Skov fortæller om ”en mindre nedgang, men slet ikke i et omfang, så vi har været nødt til at fyre en masse medarbejdere.”
Uden dokumentation så sværter man hele branchen til, og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører
”Der kommer hver eneste dag lastbiler fra udlandet ind med varer til vores terminaler, som vi så bringer videre til danske butikker og virksomheder. Sådan var det også før Corona-situationen. Vi er jo ikke selvforsynende i Danmark. Hvis der ikke kommer internationale lastbiler frem til de danske terminaler, så ville der være langt færre varer til at fragte rundt i Danmark”, siger han videre.
Heller ikke i DI Transport er man begejstret for udmeldingen fra 3F og DTL. Branchedirektør Michael Svane kalder det i en kommentar ”helt uforståeligt” at situationen tegnes op, som det er tilfældet i de to organisationers udtalelse, og efterlyser dokumentation.
”Sådanne udmeldinger må og skal dokumenteres. Lad os få de konkrete navne frem på de virksomheder, som der i givet fald må have gjort det”, skriver Michael Svane og fortsætter:
”Jeg kan kun være enig i, at det er en helt uacceptabel handlemåde, hvis der er virksomheder, som har fyret danske chauffører for derefter at ansætte udenlandske chauffører. Men uden dokumentation så sværter man hele branchen til og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører.”
Læs også: Coronakrisen giver plads men også hovedbrud for transport- og logistikbranchen
I stedet understreger Michael Svane, at han deler Jørn P. Skovs synspunkt, og peger på, at det man har brug i branchen i disse tider er sammenhold, ”men det kræver, at man spiller på samme hold!”, som han fremhæver.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) indkaldte i fredags til et møde med branchen, men har endnu ikke meldt noget ud i sagen.
-AK
Denne artikel er en del af temaet Coronavirus
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.