Coronakrisen giver plads men også hovedbrud for transport- og logistikbranchen
Et lukket Europa har godt nok øget behovet for effektiv distribution, men coronasituationen resulterer også i store tab for transport- og logistikbranchen. Virksomhederne spår en dyster fremtid, hvis der ikke handles nu.
Vejdirektoratet skrev for en uge siden, at lastbiltrafikken fastholder den høje aktivitet under coronakrisen, men ikke desto har branchen mærket et markant fald i omsætningen i løbet af de sidste uger. Det skyldes, at hele Europa er lukket ned.
Læs også: Godstransport på danske motorveje er steget betydeligt
”Vi har et selskab i Vejen (Niels Pagh Logistics A/S, red.), som udelukkende kører Spanien. Dér går det helt i stå. Det er kun lidt fødevarer og andre nødvendige produkter, der må lastes. Vores personale må ikke engang komme på arbejde dernede. Altså lager- og kontorpersonale i vores to afdelinger dernede”, siger Ib Rossen Nissen, der er bestyrelsesformand i Contino Holding A/S, til Fyns Amts Avis.
Ender i katastrofe
Til avisen fortæller han også, at aktivitetsniveauet er styrtdykket til 60 procent – og i næste uge højst sandsynligt til 50, hvilket har resulteret i, at virksomheden har måtte sende flere medarbejdere hjem.
Også E3 Spedition A/S, der har Tyskland som primært hovedområde, er hårdt pressede med en omsætning på 70 procent af normalen.
Læs også: Gartner: Sådan får du dine forsyningskæder bedst gennem krisen
”Der skal ske noget. Vi bliver nødt til at få lukket op for noget. Ellers går det hele i stå. Det kan ende i en kæmpe katastrofe det her”, siger ejer og administrerende direktør hos E3, Per Jørgensen, til Fyns Amts Avis.
- SMF