24.03.2020  |  Strategi & ledelse

Godstransport på danske motorveje er steget betydeligt

Siden regeringens implementering af restriktioner for at undgå videre smitte af COVID-19, er antallet af personbiler på de danske veje faldet markant, mens den tunge transport vokser. Samtidig forlænger transportministeren den midlertidige undtagelse for chaufførernes ugehvil.

På trods af, at store dele af det danske samfund er lukket for at inddæmme smitten af COVID-19, kører distributionen stort set uden de store problemer. Det viser de nyeste tal fra Vejdirektoratet, hvor lastbilstrafikken på nogle dage er steget med op til 13 procent. 

Læs også: Regeringen indfører force majeur-tiltag på vejgodsområdet

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

“Det er afgørende, at godstransporten kan komme frem på vejene med varer til butikkerne – særligt i disse dage, hvor store dele af samfundet ellers er lukket ned. Derfor vil jeg gerne både takke Vejdirektoratet for at sikre, at den nødvendige trafik kan komme frem, og godstransportørerne for at sikre en stabil strøm af varer til landets butikker”, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Omvendt er antallet personbiler og små varevogne på motorvejene faldet med op til 45 procent. For Benny Engelbrecht afspejler det, hvordan de danske borgere tager regeringens anbefalinger alvorligt. 

“For at inddæmme smittefaren fra coronavirus er det nødvendigt, at vi alle så vidt muligt holder os hjemme og ikke foretager unødvendige ture ud af huset. Derfor vil jeg også gerne takke borgerne for at følge regeringens anbefalinger om at undgå rejser, der ikke er nødvendige”, siger transportministeren.

Ugehvil suspenderet til medio april
For at opretholde varedistributionen til Danmark forlænger transportministeren desuden den indførte 10-dages undtagelse fra reglerne om chaufførernes ugehvil med yderligere 20 dage. 

Beslutningen betyder, at reglerne om chaufførernes ugehvil er sat ud af kraft for al national godstransport i Danmark til og med den 11. april 2020.

“Det er livsnødvendigt for vores samfund, at distributionen af varer bliver opretholdt, og at der ikke skabes flaskehalse, fordi der ikke er chauffører nok til at sætte sig bag rattet i lastbilerne. Derfor forlænger vi nu den danske undtagelse til køre- og hviletidsreglerne, så vi undgår at havne i en sådan situation”, siger Benny Engelbrecht (S).

Læs også: Containere i coronakarantæner presser shippingbranchen

Vejdirektoratets tal stammer fra data indsamlet via knap 30 tællestationer, som er fordelt flere stedet i landet og placeret langs størstedelen af alle væsentlige motorveje.

Læs i øvrigt myndighedernes generelle retningslinjer for godstransportsektoren her.

- HCL

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere