Udenlandske netbutikker formår at brande sig danske
I løbet af 2020 er handel på nettet taget til, mens handel på udenlandske netbutikker er faldet. Danskerne handler mere lokalt – hvis vi da kan genkende, hvilke netbutikker egentlig er danske. Flere virksomheder formår nemlig at brande sig danske, selvom de egentlig stammer fra vores nabolande.
Mens danskerne i 2019 i højere grad end før brugte deres penge på udenlandske netbutikker, vendte denne udvikling igen i 2020, hvor forbruget i udenlandske netbutikker faldt med 10 procent.
”Det er skønt at se, at e-handlen herhjemme har fået et nøk opad. Det er nok heller ikke så overraskende i kølvandet på et år, hvor der har været kraftigt fokus på nethandel – og ikke mindst lokal handel,” siger E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund.
Men der er sandsynligvis nogle skyggetal, når det kommer til danskernes køb i udlandet. Mange udenlandske netbutikker brander sig nemlig så stærkt i Danmark, at de opfattes som danske.
Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel
Her er det mest fremtrædende eksempel H&M, som knap tre ud af fire danskere tror er dansk. Ligeledes tror knap halvdelen, at tyske Zalando er dansk, mens seks ud af ti tror, at svenske Boozt er dansk.
Disse er samtidig også populære netbutikker i Danmark, hvilket også viser sig ved at netop Tyskland og Sverige er modtagere af godt halvdelen af danskernes forbrug på udenlandske netbutikker. Tilføjer man også England, står de tre lande tilsammen for to tredjedele af danskernes udlandshandel.
Det, der tiltrækker danskerne til udenlandske netbutikker, er udvalg og pris, som henholdsvis en fjerde- og femtedel angiver som primær årsag til udenlandsk netkøb, hvor særligt de unge fremhæver den billige pris, som årsag til at handle udenlandsk.
- KCP