Tre udfordringer og tre svar på logistiksikkerhed
61 milliarder kroner om året. Så meget koster såkaldt ’cargo crime’ ifølge non-profitorganisationen TAPA europæiske virksomheder i tab. Sikkerhedsekspert peger på tre udfordringer og tre løsninger på sikkerhedsudfordringerne i logistikkæderne. Det vigtigste er at skabe et samlet overblik.
Nick D´Hoedt er i dag Business Development Director T&L for den canadiske specialist i sikkerhedsløsninger til logistikkæder Genetec og har en mangeårig baggrund som leder i non-profitorganisationen TAPA – Transported Asset Protection Association. Han opridser tre overordnede udfordringer, der komplicerer sikkerheden og øger risiciene i forhold til ovennævnte tilsigtede hændelser i logistikkæder. De omfatter:
1. Menneskelig involvering ved ind- og udgange til distributionscentre, havneområder og andre logistiklokationer.
2. Den distribuerede natur af tids- og transportplaner gør per definition kæden sårbar.
3. De øgede omkostninger forbundet med menneskelig indblanding og logistikfejl.
Genetec har specialiseret sig i at levere såkaldt samlede løsninger (unified solutions), der i kraft af ny teknologi samler data, så det er muligt at få et samlet overblik over logistiksikkerheden.
Tredelt beskyttelse
”Vi arbejder med en tredeling, der hedder 1) beskyttelse af data, 2) beskyttelse af identiteter og 3) forståelse og optimering af driften”, fortæller Nick D´hoedt og supplerer:
”Beskyttelse af data handler om it-sikkerhed, der ikke kompromitterer privathedsforhold og datalovgivning. Beskyttelse af identiteter handler for eksempel om yard management for at sikre, at kun tilladte chauffører og lastbiler kører ind og ud af for eksempel et distributionscenter. Og forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”.
Han fremhæver, at det vigtigste er at skabe et samlet overblik over sikkerheden ved at indsamle data fra mangfoldige kilder i én it-løsning, der for eksempel kan danne et kontroltårn eller sikkerhedscenter.
1: Data
”Hver 39. sekund skete der før covid-19 ifølge Security Magazine et cyber-angreb og ifølge samme kilde anvender 68 procent af verdens transport- og logistikrelaterede selskaber ’firmware’, der ikke er opdaterede og derfor sårbare over for it-kriminalitet, ligesom 54 procent af virksomheder har en kendt sårbarhed i deres it-systemer”, fortæller Nick D´hoedt.
En af udfordringerne er, at ansvaret for it-sikkerheden i logistikkæder er spredt ud på mange parter som for eksempel producent, logistikselskaber, konsulenter, integratorer og slutkunder.
Læs også: Sikkerhed i logistikkæden er en kæmpeopgave
”Men der er god grund til at skærpe indsatsen over for it- og datasikkerhed”, fortæller han og peger på, at udover de enorme finansielle tab, som sikkerhedsbristerne indebærer, så vil ny lovgivning ifølge Gartner fra 2024 påføre administrerende direktører et personligt juridisk ansvar for både cybermæssige og fysiske sikkerhedsbrister. Han fortæller, at Genetecs samlede løsninger gør det muligt at forebygge og forhindre angreb på brugervirksomhedernes it- og datasystemer.
2: Yard management
Yard management handler om, at kun tilladte chauffører og lastbiler kører ind og ud af en logistiklokation som for eksempel et distributionscenter eller et havneområde. Det kan omfatte funktioner som adgangskontrol for eksempel baseret på nummerpladegenkendelse eller RFID, videoovervågning, intercom-systemer, flow management, ventetider, yard occupancy, digitale signalsystemer, realtids lokationsservices etcetera.
”Yard management handler både om sikkerhed for at kun rette vedkommende kommer ind på området og om, at skabe en effektiv styring af til- og frakørsel af lastbiler, så både chauffører og distributionscenteret opnår så optimalt et flow som muligt”, fortæller Nick D´hoedt. Genetecs løsning omfatter app til chauffører, der sikrer god kommunikation mellem distributionscenteret og chauffører.
61 milliarder kroner om året
En EU-undersøgelse konkluderer ifølge non-profit organisationen TAPA (Transported Asset Protection Association, red.), at såkaldt ’cargo crime’ koster europæiske virksomheder cirka 61 milliarder kroner om året. I en anden undersøgelse foretaget af TAPA og 12 andre industriorganisationer løber tabet for tyske virksomheder op i 16,23 milliarder kroner per år fra cirka 26.000 angreb på lastbiler.
TAPA registrerede i 2020 data, der viser, at tyveri af cargo forekom i 56 lande i EMEA-regionen (Mellemøsten, Europa og Afrika, red.), og at det gennemsnitlige tab per tyveri var knap 4 millioner kroner. Se mere på tapaemea.org.
3: Holder styr på varer i lagerdriften
Han fremhæver også vigtigheden af at holde styr på varer i lagerdriften: ”Forståelse af driften handler for eksempel om integration af stregkoder, så det er muligt for et sikkerhedscenter og en kontroltårnsfunktion at følge tæt med i, hvor hvilke varer befinder sig hvornår. Det skaber et grundlag for at optimere og også forebygge svind og tyveri”, fortæller Nick D´hoedt.
Han peger på, at det er muligt at skanne og opsamle data om vareflow via en mangfoldighed af kilder som for eksempel videoovervågning, stationære stregkodelæsere, plukmedarbejderbetjente skannere, plukstationer etcetera.