Sikkerhed i logistikkæden er en kæmpeopgave
Det er en næsten uoverskuelig opgave, og indtil for nylig var det også ofte en overset opgave. At etablere sikkerhed omkring transport og lager. Eller bare få et overblik. Det er nødvendigt at tage højde for tyveri, hærværk, data, it-systemer, persondatalovgivning m.m.
Den 11. november 2021 arresterede spansk politi syv medlemmer af en bande mistænkt for at begå cargo tyveri. De blev taget på fersk gerning, da de forsøgte at stjæle en ladning bilmotorer til en værdi af mere end 4 millioner kroner.
Den 15. november 2021 fandt engelsk politi frem til en stjålen lastbil i North Yorkshire, der indeholdt en last af metaller til en værdi på cirka 1,3 millioner kroner. Politiet arresterede en chauffør og en passager.
Det er blot tre eksempler på sikkerhedstrusler, der belaster logistikkæder over hele verden.
Den 24. november 2021 arresterede spansk politi 18 personer mistænkt for at være del af en organiseret cargo-tyveri bande, der havde stjålet værktøj, fjernsyn og cykler fra en industribygning i Mercia til en samlet værdi på 2,2 millioner kroner.
61 milliarder kroner om året
En EU-undersøgelse konkluderer ifølge non-profit organisationen TAPA (Transported Asset Protection Association, red.), at såkaldt ’cargo crime’ koster europæiske virksomheder cirka 61 milliarder kroner om året. I en anden undersøgelse foretaget af TAPA og 12 andre industriorganisationer løber tabet for tyske virksomheder op i 16,23 milliarder kroner per år fra cirka 26.000 angreb på lastbiler.
TAPA registrerede i 2020 data, der viser, at tyveri af cargo forekom i 56 lande i EMEA-regionen (Mellemøsten, Europa og Afrika, red.), og at det gennemsnitlige tab per tyveri var knap 4 millioner kroner. Se mere på tapaemea.org.
Syv tendenser for fysisk sikkerhed i 2022
Nick D´Hoedt, som er Business Development Director T&L for den canadiske specialist i sikkerhedsløsninger Genetec, forventer, at følgende syv tendenser vil præge markedet for fysisk sikkerhed i 2022:
1. Overvågning af bygninger og udnyttelse for at sikre social distancering.
2. Videoanalyser vil blive mere tilgængelige for store skalaer.
3. It-kriminalitet vil fortsætte med at stige og vil skabe behov for nye strategier.
4. Åbne arkitekturer vil fremme udbredelsen af smart city-begrebet.
5. Virksomheder vil udvikle anvendelsen af tilpassede adgangskontrol-teknologier.
6. Supply chain operations vil blive genstand for mere fokus.
7. Flere organisationer vil bevæge sig ud i skyen og indføre hybride it-landskaber.
Tilsigtede og utilsigtede hændelser
Det er supply chain funktionens ansvar at sikre og håndtere flowet af varer hele vejen fra leverandører til slutkunde, og enhver forstyrrelse i vareflowet vil og bør fremstå som en supply chain risiko. Der er et utal af kilder til supply chain risici, og det har den globale pandemi de sidste to år så også sørget for at minde enhver supply chain leder grundigt om.
Man kan opdele risici i tilsigtede og utilsigtede. Det er ofte de utilsigtede, man taler om, når man taler om risikostyring og resiliens i forsyningskæden, og kilderne til de utilsigtede hændelser, der forstyrrer, kan for eksempel være:
• Pandemier eller epidemier.
• Tornadoer, oversvømmelser og andet voldsomt vejr.
• Jordskælv, tsunamier og vulkanudbrud.
• Politisk uro eller politisk motiverede reguleringer.
Men tilsigtede risici er en lige så stor kilde til kostbare og ødelæggende forstyrrelser, og det er værd også at fokusere på denne gruppe af risici. Det kan for eksempel være:
• Tyveri og hærværk.
• Bevidst forurening, infiltrering eller sabotage.
• Terrorangreb.