Transportgiganter står i stigende grad for levering af dansk nethandel

Store, internationale transportvirksomheder som DHL, GLS og Geodis i Danmark løber med en stadig større del af frugterne fra den voksende nethandel. Kontakten til de udenlandske websites er en del af forklaringen.

Når danskerne handler på nettet er det i stigende grad udenlandske transportselskaber, der står for fragten..

17.10.2018

SCM.dk

Der er over de senere år sket en stor forandring, når det gælder hvilke transportselskaber, der får gevinsten af den voksende danske nethandel.

I modsætning til tidligere lander fragtgevinsten i dag ofte i udenlandsk ejede selskaber som DHL’s lomme. Det hjælper nemlig at have en kæmpekoncern med et verdensomspændende netværk i ryggen, hvis man vil erobre det hastigt voksende nethandelsmarked fra de danskejede transportselskaber.

Det skriver Finans.dk.

Læs også: Stadig først på gaden

”Over de sidste fem år er der sket en kæmpe forandring. Dengang udgjorde de varer, vi leverer direkte til forbrugerne, kun ti procent af omsætningen. Nu er det 30 procent”, siger Atli Einarsson, adm. direktør for DHL i Danmark, der på de fem år også er vokset sig en tredjedel større.

Han forventer, at den andel inden for få år når helt op på 50 procent af koncernens den danske omsætning.

Og tyske DHL er langtfra den eneste. Virksomheder som hollandske GLS, schweiziske Kuehne + Nagel og franske Geodis leverede sidste år tocifrede vækstrater i Danmark.

Udenlandske koncerner med vækstforspring
Selvom danskejede transportkoncerner også nyder godt af danskernes stigende nethandel, der i første halvår ifølge FDIH voksede med 11 procent, har de udenlandsk ejede koncerner et vækstforspring.

”De er sværere at konkurrere med, fordi de har kontakten direkte til mange af de store udenlandske websites, hvor danskere køber varer, om det så er Adidas eller Puma. Hvis du er en dansk baseret logistikvirksomhed, er det ikke nemt at komme derind. Danske logistikvirksomheder er dog i stedet gode til at finde andre nicher og dermed vokse”, siger Bo Schou-Jacobsen, partner med fokus på transport hos revisions- og rådgivningskoncernen PWC, til finans.dk.

Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

De gode økonomiske tider skubber i de fleste tilfælde på de 46 største danske fragtkoncerner, der i gennemsnit er vokset med syv procent i 2017, viser en brancheanalyse fra analysehuset BIQ. En stor del skyldes branchens iver efter at købe op.

Men til trods for de pæne vækstrater er indtjeningen i de danske koncerner ikke i samme grad fulgt med. Branchen presses fortsat af en intens konkurrence og rift om medarbejderne og chaufførerne.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle