Transport-problematik vækker elevers indre ingeniør

På Engineering Day 2020 skal elever i grundskoler over hele Danmark afprøve ingeniørens arbejdsmetoder ved at give deres bud på, hvordan man designer effektive løsninger til transport af pakker.

Det er fjerde år i træk, at Engineering Day afvikles på danske skoler. Foto: Engineer the future..

04.11.2020

SCM.dk

Med start den 2. november og en uge frem er der Engineering Day på danske grundskoler. Her får eleverne nu chancen for at blive ingeniører for en dag og udtænke en løsning på, hvordan man smartest flytter en pakke fra et punkt til et andet. Formålet med Engineering Day er at få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi.

Udstyret med blandt andet pap, papir, snor, træpinde og malertape skal elever fra 4. - 9. klasse i grupper samarbejde om at konstruere så stærkt og så energivenligt et transportmiddel som muligt. Modellen skal kunne flytte en pakke mellem to punkter med 30 cm. afstand, vel at mærke uden at pakken bliver skubbet direkte med hånden.

Forinden har eleverne udviklet idéer, undersøgt og vurderet materialernes egenskaber, konkretiseret og fundet den bedste kombination til den optimale løsning. De skal med andre ord arbejde sig igennem forskellige faser og stifter derigennem bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, engineering.

Læs også: Trods corona-benspænd: Opgør med drenge- og pigefag skal få flere kvinder til at vælge teknikken til

”Engineering er en virkelighedsnær arbejdsmetode, som er med til at gøre naturfagene relevante for eleverne. De lærer, hvordan de i en kreativ proces selv kan være med til udvikle gode og brugbare løsninger”, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future.

Erfaringer fra tidligere viser, at når eleverne arbejder med engineering styrker det motivationen for naturfagene. ”Lærerne vender tilbage til os og siger, at når eleverne får lov til at udtænke og konstruere deres egne teknologiske løsninger, så motiverer det pludselig også andre typer af elever end dem, der normalt interesserer sig for naturfagene. Det skaber begejstring, når eleverne får lov at arbejde med både hoved og hænder”, siger hun.

Opgaver for alle klassetrin

Det er fjerde år i træk, at Engineering Day afvikles på danske skoler, og der udvikles hvert år forskellige opgaver til forskellige klassetrin.

Mens mellemtrin og udskoling i år arbejder med transport, lyder indskolingens opgave på at bygge en musefælde, så musen bliver fanget levende. Det er første gang, de yngste elever deltager i Engineering Day, og således første gang at alle klassetrin er med.

Engineering Day arrangeres af Engineer the Future, der estimerer at cirka 25.000 elever vil bruge en dag på at arbejde som ingeniører.

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

13.01.2025SCM.dk

Løsningen ligger i belønning, ikke i deregulering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup